První odstřel skály v Žabovřeské ulici v Brně kvůli budoucímu tramvajovému tunelu provedli v pondělí stavbaři. Tubus je součástí prací na tamní druhé části velkého městského okruhu, do kterého se dělníci pustili od začátku letošního roku. V příštím zahájí stavbu navazujícího úseku okruhu v Bauerově ulici okolo výstaviště, kde se úprav dočká silnice i její okolí.

Státní silničáři, kteří projekt připravují, ke stavbě přistupují hlavně kvůli bezpečnosti a očekávanému zvýšení dopravy v lokalitě kvůli vzniku multifunkční haly i lanovky propojující výstaviště s univerzitním kampusem v Bohunicích. „Po dostavbě Žabovřeské by tam řidiči dojížděli rychlostí osmdesát kilometrů v hodině. Dva současné přechody vymístíme, vzniknou místo nich lávky. Je tam nevyhovující parkování podél výstaviště, velký provoz chodců a cyklistů mířících na koupaliště Riviéra,“ uvedl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Stavbaři odstraní kromě současných přechodů i zastávky městské hromadné dopravy. Skončí v současnosti téměř neomezený přístup z parkovacích ploch podél výstaviště do silnice. Stávající čtyřpruhová vozovka dostane střední dělící pás a bude tedy širší. Dosud protisměrné pruhy odděluje pouze namalovaná bílá čára.

Vznikne prodloužená ulice Křížovského

Projekt za 342 milionů korun bez daně propojí existující a plánované části velkého městského okruhu. „Zajistí lepší obsluhu přilehlého území a areálů, protože jeho součástí je i nová městská komunikace, takzvaná prodloužená ulice Křížkovského vedoucí od velodromu až po mimoúrovňovou křižovatku Pražská radiála,“ zmínila Anna Dudková z tiskového střediska brněnského magistrátu.

Po nové ulici pojedou okružní autobusové linky. Obslouží zastávky u velodromu, Riviéry a multifunkční haly. Právě i kvůli jejímu vybudování státní silničáři přistoupí k úpravám v Bauerově. „Pokud dnes říkáme, že z našeho současného pohledu i z pohledu blízké budoucnosti stav bezpečnosti není úplně vyhovující, hala by situaci násobně a násobně zhoršila. Naše plány na tuhle nultou etapu v této části Brna jsme proto uspíšili, aby tam na naší silnici nebyla ohrožena bezpečnost víc, než je nutné," vysvětlil Fiala.

Podle Dudkové úpravy v Bauerově nedostatky současné silnice odstraní. „Zajistí tak dopravu bez kolon, které z území známe dnes, a také bez nebezpečných kolizních situací, a to i v případě očekáváného nárůstu dopravy v lokalitě, který bude úzce souviset nejen s provozem multifunkční haly," poznamenala.

Úsek Bauerova dotváří jihozápadní segment trasy velkého městského okruhu. „Tato stavba tvoří jednu z jeho nezbytných částí," zdůraznila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.

Naváže úsek pod Červeným kopcem

V budoucnu na tuto část naváže u Křížkovského ulice úsek vedoucí přes řeku Svratku a následně hlavně pod Červeným kopcem. Pod ním začne tunel, který projde také pod Štýřicemi a vyústí nedaleko Ústředního hřbitova. „Úseky navazující na Bauerovu jsou v tuto chvíli pouze koncepční," podotkl Fiala.

U stavby části okruhu Bauerova momentálně státní silničáři dokončují projektovou dokumentaci pro společné územní a stavební řízení. „Dále jsme zahájili inženýrskou činnost za účelem získání stavebního povolení. Podle aktuálního harmonogramu předpokládáme vybudování stavby v průběhu příštího roku. Dokončení stavby plánujeme o rok později, tedy v roce 2023," informovala Trubelíková.

Nedaleko Bauerovy vyroste kromě multifunkční haly i stanice lanovky, která spojí výstaviště s univerzitním kampusem. „Postavíme ji kvůli lepší dostupnosti lokalit na kopci, hlavně Bohunic. Zajistí také jejich dopravní obslužnost, protože v Bauerově se plánuje parkovací dům. Lidé si v něm mohou nechat auto a pokračovat do Bohunic lanovkou,“ sdělila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.

U projektu lanovky úředníci krajského úřadu na začátku března rozhodli, že výrazně neovlivní okolní životní prostředí. Představitelé podniku, kteří mají projekt na starosti, plánují v létě požádat o společné povolení. Začít stavět pak mohou v polovině příštího roku. Cestující v lanovce překlenou i nově upravenou Bauerovu.

Velký městský okruh Bauerova v Brně

Jedná se o úsek dlouhý 1,3 kilometru podél výstaviště od Křížkovského ulice po mimoúrovňovou křižovatku Pražská radiála.
Státní silničáři upraví hlavně kvůli bezpečnosti silnici i její okolí.
Práce budou spočívat v rozšíření vozovky kvůli přidání středního dělícího pásu, vytvoření dvou překlenujících lávek nebo vzniku takzvané prodloužené ulice Křížkovského.
Úsek propojí existující a plánované části městského okruhu.
Do úprav se státní silničáři pustí v příštím roce, skončí v roce 2023.
Aktuálně dokončují projektovou dokumentaci pro společné územní a stavební řízení a zahájili inženýrskou činnost za účelem získání stavebního povolení.
Předpokládaná cena stavby je 342 milionů korun, nanejvýš pět procent uhradí představitelé Brna z městského rozpočtu.