„V letošním roce čekají letiště pokračující investice. Například do oprav a rozšiřování letištních ploch a další základní infrastruktury ve vyšších desítkách milionů korun,“ slibuje v rozhovoru pro Deník ředitel Letiště Brno Milan Kratina.
Daří se Letišti Brno najít svůj prostor vedle obrovského vídeňského letiště?
Počet destinací, kam lze z brněnského letiště pravidelně létat, neustále narůstá. Loni jsme jich měli devětadvacet. Máme pravidelnou linku do londýnského Stanstedu, která létá s celoroční pravidelností a bývá běžně plně obsazená. Tato sezóna pro nás navíc byla přelomová, kdy počet cestujících za prvních deset měsíců dokonce překonal doposud rekordní rok 2011. To jen potvrzuje, že lidé cestují z moravské metropole rádi a brněnské letiště si mezi cestujícími našlo své místo.
Je smysluplné usilovat o to, aby bylo brněnské letiště konkurencí tomu vídeňskému, nebo se naopak jedná o zcela odlišné přístupy?
První volbou Brňana i Jihomoravana, pokud nevyužije letiště v Brně, je letiště v Praze. Je to trochu překvapující, ale čísla nelžou. Lhát si nechceme ani my, regionální letiště v Evropě slouží primárně k dovolenkovým destinacím a nízkonákladovým spojům. Extrémně vzácně na ně létají tradiční aerolinky typu Lufthansa nebo KLM. V Brně máme šanci získat několik dalších destinací s nízkonákladovými dopravci, o což se ve spolupráci s městem a krajem snažíme. Brno a regionální letiště v Evropě nikdy nebude konkurencí pro Prahu, Vídeň nebo Frankfurt.
Jaký je zájem o pravidelné lety z Brna do Londýna, po část roku pak z Brna do Bergama?
Pravidelná linka do londýnského Stanstedu patří mezi destinace s největším počtem odbavených cestujících. Z brněnského letiště nyní létá pětkrát týdně. Na pravidelné lince do Bergama jsme od března do října odbavili téměř dvacet tisíc cestujících, její průměrná obsazenost byla o něco nižší než v případě Londýna.
DÁLE SE DOČTETE:
- Jaké charterové lety budou k dispozici pro současnou sezonu
- Jestli je v plánu rozšíření pravidelných letů
- Jaká je aktuální hospodářská situace brněnského letiště
- O které destinace mají lidé největší zájem
Proč pravidelná linka do Bergama vynechává zimní měsíce?
Jedná se čistě o rozhodnutí leteckého dopravce Ryanair, na které letiště jako provozovatel nemá žádný vliv. Doufám, že se nám linka od března vrátí.
Plánujete v budoucnu rozšiřovat nabídku pravidelných letů?
Budu rád, pokud se nabídka pravidelných linek rozšíří, ale letiště o tomto ze své pozice nemůže rozhodovat. Jde čistě o rozhodnutí leteckých dopravců. Jsem přesvědčený, že se nám rostoucím počtem odbavených cestujících daří dokázat, že mezi lidmi panuje o cestování z Brna zájem a další nízkonákladová pravidelná spojení najdou své zájemce.
Uvažujete pro nadcházející sezóny o větší spolupráci s nízkonákladovými leteckými společnostmi?
My se o ně snažíme dlouhodobě, ale musíme si uvědomit, že konkurence mezi letišti je vysoká. Pokud má některý z dopravců volný slot třeba v Paříži, pak vyhodnocuje všechna letiště v okruhu dvouhodinového letu. Proto naší konkurencí není Vídeň, ale de facto celá Evropa.
Fotogalerie: Brno? Klenot mezi Prahou a Vídní, říká šéf brněnského letiště Kratina
Jinými slovy je Letiště Brno místem, které se zaměřuje a bude zaměřovat spíše na charterové lety, nebo naopak na pravidelné linky?
Nemyslím si, že je nutné zaměření jen na jedno. Jsme rádi, že díky cestovním kancelářím je nabídka letů v prázdninových měsících široká. Na druhou stranu linka do Londýna přepraví každoročně zdaleka nejvíce cestujících a její obsazenost je stabilně vysoká bez ohledu na roční období.
Jaká je aktuálně hospodářská situace brněnského letiště?
Výsledek hospodaření provozu Letiště Brno bude lepší než v předchozím roce. Negativní vliv rostoucích cen energií a dalších provozních nákladů na hospodaření nakonec nebyl tak velký, jak jsme očekávali a zároveň došlo k nárůstu odbavených pasažérů na charterových letech na rekordní hodnoty. Ekonomická situace společnosti se zlepšila, daří se tak kompenzovat historické ztráty vzniklé covidovým obdobím. Loni jsme investovali více než třicet milionů korun do oprav letištních ploch a provozního vybavení letiště. V příštím roce čekají letiště pokračující investice do oprav a rozšiřování letištních ploch a další základní letištní infrastruktury ve vyšších desítkách milionů korun.
Hlavní sezóna již skončila, jak byste ji tedy zhodnotil?
Sezóna byla po všech stránkách rekordní. Letiště poprvé překonalo historický milník, kdy během prvních deseti měsíců odbavilo přes 664 tisíc cestujících. Tím překonalo doposud rekordní rok 2011, ve kterém bylo za celý rok odbaveno 558 tisíc cestujících. K vydatným měsícům se řadily zejména ty prázdninové, kdy jsme v období od začátku června do konce září bylo odbavili přes půl milionu cestujících.
O jaké destinace jevili cestující největší zájem?
Mezi nejoblíbenější destinace se zařadil tradičně Londýn a následovaly Antalya, Burgas nebo letoviska Marsa Alam a Hurghada v Egyptě.
Jaké charterové lety plánujete pro současnou sezonu?
Nabídka letů z brněnského letiště by se mohla v létě velmi podobat té loňské. Již nyní jsme se dočkali velké premiéry. A to v podobě historicky první dálkové linky, která do thajského letoviska Phuket poprvé odletěla 19. prosince. Mezi novinky letní sezóny bude z řad charterových letů patřit egyptská Marsa Matrouh, Kypr, či Dalamán na Egejské riviéře v Turecku.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Bílá oáza v Brně. V Jundrově udělali unikátní běžkařskou trať, podívejte
Zůstanou v nabídce charterové lety do egyptské Taby, která se nachází v blízkosti izraelských hranic?
Charterové lety jsou čistě v režii cestovních kanceláří. Jejich nabídka tak podléhá nejen bezpečnostní situaci v dané zemi, ale i zájmu ze strany klientů. My v tuto chvíli létáme do egyptských letovisek Hurghada a Marsa Alam. O budoucnosti Taby jako dovolenkové destinace i pro tento rok, zatím nic podrobnějšího nevíme.
Jak se s postcovidovou dobou proměnila návštěvnost brněnského letiště?
V posledních třech letech pozorujeme velký výkyv směrem nahoru. Jde o trend, kdy si lidé snaží vynahradit dvě letní sezóny ovlivněné karanténami a dalšími omezeními. Již v červenci a srpnu předminulého roku se na letišti odbavilo historicky nejvíce cestujících. Čísla z loňského roku však výrazně překonala rekordní čísla z předminulého roku a odbavili jsme vůbec nejvíce cestujících v historii.
Projevila se v zájmu o charterové i pravidelné lety vysoká inflace nebo energetická krize?
Rekordní čísla odbavených cestujících spíše nasvědčují tomu, že se vysoká inflace ani energetická krize na zájmu o cestování nepodepsala. Naopak lidé létají více. Nicméně jde částečně o kompenzaci dvou sezón plných karantén a dalších omezení, kdy si lidé chtěli naplno užívat cestování bez restrikcí, a částečně o trend, kdy se letní dovolená u moře stala součástí životního stylu většiny lidí, takže o ni nechtějí přijít ani v hubených letech.
Jaké chování cestujících očekáváte v této sezóně?
Očekávám, že se trh pomalu ustálí a vývoj počtu odbavených cestujících se bude spíše blížit klasickému meziročnímu nárůstu, který byl obvyklý v předcovidových letech. V tuto chvíli je ale opravdu příliš brzy na to cokoli předpovídat.
Kde si z hlediska rozvoje dokážete Letiště Brno představit za pět až deset let?
Věřím, že se nabídka destinací, kam se cestující z brněnského letiště podívají, bude dále rozšiřovat. Do budoucna se chceme i nadále zaměřovat na rozvoj linek na bázi spolupráce s nízkonákladovými dopravci. A v letní sezóně pro nás samozřejmě bude i nadále klíčový charterový cestovní ruch.
Kdo je Milan Kratina:
- Narodil se v roce 1985 ve Vimperku na Šumavě.
- Vyrůstal v Kolíně, kde vystudoval místní gymnázium.
- Na brněnské Masarykově univerzitě studoval právo, politologii a psychologii.
- Z práva získal magisterský titul.
- Ve volném čase rád hraje fotbal a tráví čas s rodinou.
- Nikdy nechodí na pražské Václavské náměstí a létá téměř každý týden.