Kromě hluku vadí lidem také praskliny ve zdech. Z úspěšně postupujících dělníků několik metrů pod zemí příliš nadšení nejsou.

Jak ražba tunelů postupuje, vždy si někteří lidé částečně oddechnou a jiným starosti přibudou. Úplně vyhráno však nemá nikdo, kdo bydlí v okolí tunelů. „Teď už se dostali za nás, ale náš dům byl rok neobyvatelný. Plno prachu, v noci se kvůli hluku a vibracím nedalo spát. Dům je popraskaný doteď, v tomhle stavu je náš byt prakticky neprodejný,“ postěžoval si Rudolf Murárik, který bydlí v Dobrovského ulici. Podle něj teď stejné problémy zažívá každý, kdo má tu smůlu a bydlí třeba v ulici Jana Babáka nebo v jiné části Dobrovského ulice. „Trpí teď stejně, jako jsme trpěli my. Mladé rodiny, které se sem stěhovaly, tu chtěly vychovávat děti, už si však tu myšlenku většinou rychle rozmyslely,“ řekl Murárik.

Proti ražbě tunelů už dokonce vzniklo občanské sdružení. Jsou v něm lidé, kterým podzemní stavba komplikuje život na povrchu. „Máme tu problémy. Teď jsme zrovna ve fázi, kdy všechno řeší naši právníci a tak to zatím nechci medializovat. Chceme však tu situaci každopádně řešit,“ uvedl zástupce sdružení Roman Zatloukal, který bydlí v Dobrovského u­lici.

Na stavbu si stěžují i lidé, kteří nebydlí přímo v ohrožených ulicích. „Náš dům stojí přesně za hranicí první poklesové zóny, takže nás to už teoreticky nemá ohrozit. Stejně sem však každé dva týdny chodí geodeti měřit. Také nás varovali, že nesmíme do ukončení ražby obkládat koupelny nebo dělat podobné úpravy. Pokud to někdo potřebuje, může si zažádat o výjimku, pak mu však nikdo neručí za případné škody,“ řekla Eva Svobodová, která bydlí v Máchově ulici v domě číslo 3. Přes vzdálenost od tunelů našla Svobodová ve sklepě trhlinu, způsobenou ražbou.

Že mají lidé problémy, potvrzuje i jeden z geodetů Tomáš Baše, který chodí pravidelně kontrolovat situaci. „Vadí jim hlavně ten hluk, který vzniká bouráním betonových rozpěr v jednotlivých částech tunelů. V noci, kdy je ticho, je ta samozřejmě mnohem výraznější a lidé pak třeba nemůžou spát, třesou se jim skleničky a podobně. Trhliny v současné době jsou však spíš kosmetické vady, statiku rozhodně nenarušují,“ ujistil Baše, že se lidé nemají čeho bát.

Ty nejhorší momenty jsou podle geodeta už pryč. „Když se razilo těsně pod povrchem na úrovni ulice Dobrovského, byla tam mnohem větší rizika zřícení. I bezpečnostní opatření byla mnohem intenzivnější. Přesto tam však nenastala žádná havárie a i trhliny, které tam vznikly, se dají celkem snadno opravit,“ dodal Baše.

S tím souhlasí i ředitel stavby tunelů Vladimír Macík. Lidi ujišťuje, že se oprav svých domů dočkají. „Trhlinky tam samozřejmě jsou, ale s tím se počítalo dopředu. A až ražba skončí, budeme chodit dům od domu a každý jednotlivě opravovat. Některým lidem to jenom pomůže. Třeba třicet let nemalovali a my jim to uděláme zadarmo,“ řekl Macík. S postupem prací je spokojený. „Úspěšně jsme zvládli geologicky obtížné prostředí pod koupalištěm a na žádné problémy jsme nenarazili. Odchylky jsou minimální, jsou to pouhé milimetry. A zdá se, že skončíme o měsíc dříve, než jsme plánovali,“ dodal spokojeně Macík.

Ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal říká o tunelech Dobrovského: "Nejhorší omezení už jsou za námi"

Tunely Dobrovského pod brněnskými městskými částmi Královo Pole a Žabovřesky jsou v současnosti jedna z nejdůležitějších a nejrozsáhlejších dopravních staveb v Brně. Proto podléhají důkladným bezpečnostním opatřením. „Měříme všechny objekty, na kterých se můžou projevit škody,“ ujistil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal.

Jak postupuje ražba tunelů?
Dobře. Zatím se nevyskytly žádné nevyřešitelné komplikace. Minulý týden jsme dosáhli v tunelu I délky 788 m a v tunelu II délky 840 od počátečních portálů pod Poděbradovou ulicí.

Čekají vás ještě nějaká stejně kritická místa, jako byla třeba ražba pod koupalištěm Brno, kde se razilo jen několik metrů pod povrchem?
Ano, jsme tam vlastně teď. Dalším kritickým místem je totiž ražba pod ulicí Jana Babáka. Situace je odpovídající ražbě tunelů pod Palackého ulicí. Tam byla nutná omezení provozu, ale vše se podařilo celkem úspěšně.

Jak se při hloubení tunelů kontroluje bezpečnost?
Na povrchu i pod zemí odborníci prakticky neustále provádí geodetická měření. Stavby v území ohroženém ražbou tunelů jsme podle projektu staticky zabezpečili a měříme všechny objekty, na kterých se mohou projevit škody. Mezi vlastníky jsou pochopitelně občas i nespokojenci. S nimi se snažíme vzniklé škody řešit.

Kdy skončí ražba a co se bude v tunelech dělat potom?
Má skončit za rok na jaře. Následovat bude provedení železobetonového ostění tunelu, které již bylo zahájeno a nakonec montáž technologického vybavení tunelu tak, aby tam v roce 2011 mohla začít jezdit auta.

Stavba má nakonec ulevit dopravě, zatím ji však spíš komplikuje…
Omezení provozu a dopravní uzavírky jsou bohužel nutné, snažíme se je však minimalizovat. Nejhorší období dopravních uzavírek a omezení jsme překonali letos v létě, teď už se bude dopravní situace vylepšovat.