Na dům, který zpříjemní život řidičům v Teyschlově ulici, momentálně magistrát zpracovává investiční záměr. „V co nejkratší době chceme mít i pilotní projekt. Do dvou let můžeme být připravení na stavbu. Vznik nízkonákladového domu bude trvat asi osm měsíců,“ informoval předseda dopravní komise brněnského magistrátu Pavel Jankůj.

Lidem plánovaný dům nabídne okolo sto dvaceti míst. „Předpokládané náklady na jeho stavbu budou zhruba třicet milionů korun,“ dodal Jankůj.

Obzvlášť špatné parkování je v Teyschlově ulici třeba podle Moniky Mojžíšové. „Ve čtyři hodiny odpoledne ještě zaparkuji, ale po páté hodině už ne. Nejsou tu odstavné parkoviště jako jinde,“ kritizovala. S jejími slovy souhlasí i další lidé. „Po páté hodině už je plno,“ potvrdil Ladislav Staněk.

Podle bystrckého místostarosty Tomáše Járy ale stále není jisté, jestli dům v místě vznikne. „V Teyschlově ulici je územní rezerva pro prodloužení tramvaje na Kamechy. Vedle ní má být v budoucnu parkovací dům. Čekáme proto na konec roku, kdy zjistíme náklady na trať a její ekologičnost,“ řekl.

Inspirace sousedů

Zatímco v Uherském Brodě v sousedním Zlínském kraji, kde se brněnská dopravní komise s nízkonákladovým parkovacím domem inspirovala, odstaví lidé auta zdarma, v Bystrci pravděpodobně zaplatí. „Kdyby fungoval úplně bez závor či parkovacích automatů, tak by měl dům nízké náklady. Ale zase by bylo hodně těžké udržet režim, aby tam lidé neparkovali dlouho neoprávněně nebo nenechávali vraky,“ uvedl Jára.

Cena za stání zatím není konkrétně daná. „Momentálně diskutujeme o tom, jakou částku zvolit, aby byla pro řidiče zajímavá a nenechával auto na ulici. Bavili jsme se třeba o dvaceti korunách za den,“ dodal místostarosta.

Podle Jankůje nakonec o tom, jestli řidiči za stání zaplatí, rozhodnou zástupci městských částí, které o stavbu domu projeví zájem. „Nyní se můžou hlásit. Zatím mám signál, že v Brně bude zájem o deset až čtrnáct parkovacích domů,“ vyčíslil.

Vznik jednoho místa má stát zhruba 180 až 220 tisíc korun. „Provozní náklady pro městské části jsou poté v řádech tisíců na čištění, výměnu světel a podobně drobné záležitosti,“ sdělil Jankůj.

Jen v Bystrci chybí místa ke stání aut akutně i v Černého ulici. „Parkovací dům v Uherském Brodě je zapuštěný v terénu. Má pouze jedno patro a druhé nad tím. Takové řešení nám příliš nepomůže, protože potřebujeme pater víc. Na Černého ulici uvažujeme až o pěti patrech,“ vysvětlil Jára.

PAVLA HLOUŠKOVÁ
VERONIKA KUSALÍKOVÁ