Oprýskaná fasáda s podpisy sprejerů a rozbahněný chodník vítají cestující na vlakovém nádraží v brněnských Chrlicích. Část čekárny sice zdobí květiny, ale stará malba zdí se odlupuje.

Železniční stanice a nádražní budovy má na starosti Regionální správa majetku v Brně. V okresech Brno-město a Brno-venkov jich vlastní celkem devatenáct. „V příštím roce investujeme do oprav necelých 29 milionů korun. Je to asi pětina z částky, kterou jsme vyčlenili pro Jihomoravský kraj a Vysočinu,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Miliony na provoz

Nádražní budova ve Slatině o pár kilometrů dál vypadá alespoň z venku lépe. Před návštěvou papeže Benedikta XVI. v Brně dostala nový nátěr. Nyní se sem zedníci vrátili a opravy dokončují i zevnitř.

Na provoz a údržbu nádraží vydá regionální správa majetku každoročně miliony korun. Ani to ale nestačí. „Pro znatelné zlepšení tristního stavu železničních nemovitostí je to málo,“ řekl ředitel Regionální správy majetku Lubomír Křivánek.
Podle něj je nutné investovat do rozsáhlých rekonstrukcí a přestaveb. České dráhy proto chtějí spolupracovat s obcemi a v budoucnu co nejvíc využít evropských dotací.
Před návštěvou papeže dráhy rekonstruovaly výpravní budovy v brněnské městské části Slatina a ve Šlapanicích.

„Opravili nám fasádu, vyměnili okna a dveře a také vyasfaltovali chodník. Myslím, že to tu vypadá lépe,“ sdělil výpravčí stanice Slatina Vlastimil Jurtík. Stejné opravy se odehrály i ve Šlapanicích. Budova nádraží zde navíc získala novou střechu.

Ve Slatině práce nyní pokračují. Podle mluvčí Šubové budou opravy stát dalších pět milionů korun. „Do konce roku bude opravená čekárna a nové toalety,“ popsal postup oprav zedník Josef Šikovský.

Peněz je málo

Rekonstrukce nádražní budovy začne také v Chrlicích u Brna. Podle místních už bylo na čase. „Budova potřebuje znovu nahodit a nemáme tu ani toalety,“ uvedla místní obyvatelka Libuše Kratochvílová.

Železniční stanice Chrlice bude příští rok největší investicí na Brněnsku. Celkem bude stát devatenáct milionů korun. Vzhledem k omezenému rozpočtu rozhoduje správa majetku o tom, která nádraží opraví a která zatím musejí počkat. „V úvahu bereme jednak využitelnost nádraží cestujícími a také aktuální stav budovy,“ vysvětlila Šubová.

LUCIE ŠIMůNKOVÁ