Na zaplacení podzemní dráhy se má podílet město a Jihomoravský kraj. „Budeme o tom dále jednat. Jsem rád, že jsme překonali období, kdy se kvůli naší dlouhodobé nerozhodnosti celý projekt modernizace nádraží odkládal,“ uvedl primátor Petr Vokřál.

Přesun nádraží a stavba dráhy by se podle brněnského zastupitele opoziční sociální demokracie Olivera Pospíšila měly časově sjednotit. „Zástupci města a kraje by měli diametr prosazovat jinak než vysíláním těžko srozumitelných signálů v podobě podmínek,“ řekl.

Rozhodnutí výboru naopak vítají krajští zastupitelé. „Znamená, že dojde k posunu i v přípravě diametru. K jeho trase budeme zpracovávat studii proveditelnosti. Půjde o společnou investici státu, kraje a města,“ potvrdil náměstek jihomoravského hejtmana pro územní plánování Martin Maleček.

Ilustrační foto.
Severní trasu brněnské podzemní dráhy prověří nová studie

Podle náměstka primátora Martina Andera je však diametr bez toho, aby byl stát výlučným investorem, nereálný. „Odsun nádraží zkomplikuje dopravu dojíždějícím i Brňanům. Říkat, že nádraží odsuneme a pak někdy postavíme diametr, je nesmysl,“ řekl.

O poloze nádraží bude nyní rozhodovat centrální komise ministerstva dopravy, která má rozhodnutí výboru potvrdit a dále jej předat vládě. „Cílem je konečný návrh předložit na jednání vlády do dvou měsíců,“ přiblížil mluvčí rezortu Jakub Stadler.

Komise přitom bude zvažovat i kapacitní možnosti obou variant nádraží. Proti přesunu k řece totiž brojí nákladní dopravci, kterým vadí plánované promíchání osobní a nákladní dopravy v brněnském uzlu.

Hlavní nádraží. Ilustrační foto.
Rekonstrukci brněnského nádraží napadl Váhostav, hrozí zpoždění výluk