Soustava tří tunelů pro vysokorychlostní trati ovlivnila řadu Brňanů z okrajových částí města při hlasování v referendu o hlavním vlakovém nádraží. „Lidé se na to ptali, protože ve variantě Petrov měla vysokorychlostní trať vyjet blízko Žebětína. Hluk lidem vadí kvůli automotodromu, a kdybychom tady měli mít vlak, tak jim to vadí rovnou dvakrát," uvedl žebětínský starosta Vít Beran. V této městské části se proti nádraží pod Petrovem vyslovilo v referendu téměř dvacet procent zúčastněných. Podle starosty sousední Bystrce povědomí o trasách vlaků ovlivnilo v hlasování i tamní obyvatele.

Nejsilněji se proti nádraží pod Petrovem vyslovili v Jundrově, kde zaškrtla v referendu ne u této varianty pětina účastníků. Jundrova se totiž také týká výstavba tunelů trati. „Myslím si, že výsledky referenda to ovlivnit mohlo. Na začátku září jsme měli besedu, abychom lidem vysvětlili výhody a nevýhody obou variant. Byl tam i odborník ze správy železnice," zmínila jundrovská starostka Ivana Fajnorová.

Dvě veřejné debaty už před prázdninami měli i v Novém Lískovci, kde se pro nádraží v centru vyslovilo pětaosmdesát procent účastníků referenda. „Lidé tady vědí, že za nádraží v centru dlouhodobě bojuji a myslím, že mi tímto vyjádřili sympatie," vysvětlila starostka Nového Lískovce Jana Drápalová, která městskou část vede čtrnáct let.

Největší zastání získala varianta nádraží pod Petrovem mezi hlasujícími z Brna-středu. „Pohnutky si nedovolím posuzovat. Mrzí mne, že výsledky nejsou závazné," poznamenal starosta největší městské části Martin Landa. Stejně jako u jiných voleb i tentokrát Brno-střed trpělo nižší volební účastí. Z šestašedesáti tisíc oprávněných voličů k urnám přišlo jen jedenáct tisíc.

Z více než tří set brněnských oprávněných voličů k referendu dorazilo pouze třiasedmdesát tisíc lidí, což je asi čtyřiadvacet procent. Aby bylo referendum platné, potřebovalo by alespoň pětatřicetipro¬centní účast. Podle bývalého primátora Romana Onderky je i neúčast způsob, jak se vyjádřit. „Nelze ignorovat lidi, kteří nepřišli, aby referendum nebylo platné," prohlásil už dříve Onderka.

Ve kterých městských částech má nádraží v centru největší zastánce a odpůrce?PRO
Brno-střed: 86,17 %
Nový Lískovec: 85,87 %
Ořešín: 85,11 %
Průměr Brno: 82,64 %
PROTI
Jundrov: 20,21 %
Žebětín: 19,64 %
Tuřany: 17,57 %
Průměr Brno: 13,39 %
Zdroj: Magistrát Brno