Změn si cestující všimnou hned po vstupu do budovy. Prodejny občerstvení pod informační tabulí zmizí a nahradí je prodej jízdenek. Cestující k nástupištím nově dopraví místo schodů eskalátory, znovu se otevře také nádražní restaurace Secese. „Ještě se rozpracovává studie interiéru, budeme také jednat o konkrétním umístění všech provozoven," informoval předseda představenstva Brno new station development Jiří Hos. Právě tato společnost má nádraží od Českých drah pronajaté.

Rekonstrukci za čtvrt miliardy korun platí firma ze své kapsy. „Opravy vycházejí z uzavřené nájemní smlouvy, kde se společnost zavázala provést práce za určitou sumu. Podíl z ní poté zpětně uhradíme slevou na nájemném. O kolik celkem půjde, říct ale nemohu, je to obchodní tajemství," vzkázala mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Pronájem nádraží• v roce 2008 získala nádraží do pronájmu na čtyřicet let společnost Brno new station development
• ve smlouvě se zavázala budovu opravit
• před sedmi lety opravila fasádu, interiéry se dočkají oprav příští rok

Brno new station development má nádraží pronajaté do roku 2048, do té doby musí budovu udržovat a opravovat. Naplánované opravy mají být hotové v roce 2020. Jako první o nich informovala Česká televize.

Doposud přitom není jistá plánovaná poloha hlavního nádraží. Až na jaře bude hotová studie, která posoudí možnosti přesunu dopravního uzlu. „Budovu opravíme tak či tak, plány měnit nebudeme," ubezpečil Hos.

Na nádraží a v jeho okolí plánují stavební práce i další organizace, například Správa železniční dopravní cesty. Zabezpečovací zařízení, které se stará o provoz na železnici, je už v Brně zastaralé a chystá se jeho oprava. Jak už Brněnský deník Rovnost dříve informoval, železničáři plánují rekonstrukci na rok 2018 nebo 2019. Součástí má být také oprava viaduktů ve směru na Břeclav.

Práce způsobí dlouhodobou výluku v důležitém dopravním uzlu. „Pevné datum jsme stále ještě neurčili, jednáme o něm," informovala mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Hos ubezpečil, že pokud železničáři začnou s opravami, budou obě stavby koordinovat.

Změnit okolí v lokalitě nádraží se chystají i představitelé Brna. V srpnu primátor Petr Vokřál představil plán, jak místo zatraktivnit. Zvýšit se má četnost úklidu, přibude strážníků a nové osvětlení odstraní tmavá zákoutí a zlepší dohled bezpečnostních kamer.

Zmizet má také zábradlí mezi nástupišti tramvají. To kritizoval například Gabriel Kurtis z Galerie architektury. „Když jej město odstraní, prostor se otevře," okomentoval před časem.