Vozíčkáři nebo cestující s kočárky mají problémy s příjezdem na vlakové nádraží v brněnských Židenicích. Není totiž bezbariérové. Na problém upozornili opoziční zastupitelé, nedostatek řeší i představitelé městské části. Kvůli výluce na hlavním nádraží, která trvá od prosince, tudy prochází denně tisíce lidí.

Vlakové nádraží v Židenicích
-problém: chybí přístup pro vozíčkáře nebo matky s kočárky
-navýšení provozu: kvůli velké vlakové výluce na hlavním nádraží v Brně, která trvá od prosince
-vlaky: nyní tam končí část linek S6 a R56 ze směru Kyjov a Veselí nad Moravou na Hodonínsku
-úpravy: vznikne tam sedm parkovacích míst kiss and ride, jedno bezbariérové, dvě lavičky
-počet cestujících: asi 20 000 lidí denně, navýšení asi čtyřikrát oproti roku 2018

Potíže s kočárkem vyvstaly ve středu hned po východu z nádražní budovy například pro Henrietu Grešlíkovou. „Je to problém. Kočárek po schodech sneseme, ale bezbariérový přístup by byl samozřejmě lepší,“ poznamenala žena.

Vybudování bezbariérového přístupu na nádraží požadují i opoziční zastupitelé za lidovce. Výzvu předložili na posledním jednání zastupitelstva. „Je nutné, aby stanice byla vybavená bezbariérovým přístupem do budovy i na jednotlivá stanoviště. Ulehčí to cestování tisícům lidí,“ uvedl předseda zastupitelského klubu lidovců Jan Grůza.

Podle židenického místostarosty Petra Kunce problém se špatným přístupem na nádraží pro invalidy řešili představitelé městské části už před upozorněním. „Prostřednictvím poslance Vlastimila Válka jsem v této věci interpeloval i ministra dopravy Dana Ťoka. Odpověď dostaneme v nejbližších dnech,“ sdělil Kunc.

U výstavby bezbariérového přístupu na nástupiště vidí technický problém. „Vedou tam dvě úzká schodiště, kdyby tam měl být výtah, jedno musíme zrušit. A jedno by nestačilo kapacitě cestujících. Navíc se nádraží bude přesunovat směrem k Bubeníčkově ulici,“ podotkl Kunc. Opravy mají začít železničáři projektovat už letos.

Představitelé Správy železniční dopravní cesty nyní s bezbariérovými úpravami nepočítají, čekají až na rekonstrukci. „Po ní tam vznikne nový podchod pod tratí a nový bezbariérový přístup na nástupiště,“ přiblížil mluvčí železničářů Marek Illiaš. Práce jsou zatím v plánu na roky 2022 a 2023.

Židenické nádraží se však přesto pro cestující zatraktivní. Vznikne tam sedm parkovacích míst typu kiss and ride. „Po dohodě se Správou železniční dopravní cesty tam přibude také jedno bezbariérové parkovací místo a dvě nové lavičky,“ vyjmenoval Kunc.

Operace. Ilustrační foto.
Operace či porodu se krajané bát nemusí. Nemocnice mají nízké míry komplikací

Úpravy se dočkají i zelené plochy a okolí nádraží. Železničáři do konce července chystají i výměnu vstupních dveří do podchodu zastávky. Budou prosklené automaticky uzavíratelné.

Změny na židenickém nádraží uvítají i dopravci, kteří tam vypravují vlaky. Za následné zvýšení komfortu cestujících jsou rády České dráhy i Regiojet. „Ze srovnání s dalšími stanicemi, kde naše vlaky na trase z Prahy na Vídeň nebo Bratislavu jezdí, vyplývá, že stav nádraží v Brně je z hlediska zákazníka aktuálně nejslabší, což je velká škoda a slabá stránka,“ uvedl mluvčí Regiojetu Aleš Ondrůj.

Podle železničářů se v Židenicích počet cestujících pohybuje denně okolo dvaceti tisíc, což je čtyřikrát více, než loni v březnu.