A ta odpověď znamená novotou zářící budovy ze skla a oceli. Přestože si vedení města nechává stále čas na rozmyšlenou, z názorů jednotlivých stran jednoznačně vyplývá, že varianta nádraží v centru nemá šanci přežít. A pokud budou spory na toto téma pokračovat, nemusela by to vydržet koalice. Ta totiž jednotný postup už dříve označila za klíčový.

„Analýza ukázala, že přesun je nevýhodný. Pro stěhování na jih nezvedneme ruku. Podvedli bychom voliče,“ formuloval myšlenku zastupitelského klubu zelených náměstek brněnského primátora Martin Ander. Se zelenými souhlasí i radní a šéf strany Brno 2006 Jiří Zlatuška. Jejich partneři z křesťansko­ demokratické strany ale na taková prohlášení mají stejně jednohlasou odpověď: Pokud by nádraží zůstalo v centru, jsou v ohrožení evropské dotace.

„Trváme na přesunu,“ tvrdí šéf brněnských lidovců Jan Holík. A není sám. „Naše stanovisko je stále stejné. Nádraží chceme přesunout,“ připomněl předseda brněnské KSČM Pavel Březa. Sociální demokraté si sice nechali čas na rozhodnutí do desátého září, ale už teď jejich třináct zastupitelů avizuje, že odsunutá varianta je přijatelnější.

„Musíme respektovat, že město je pouze jeden z hráčů. Důležitou váhu má také názor hlavního investora, tedy Správa železniční a dopravní cesty,“ uvedl primátor Roman Onderka. Podle něj se musí vedení města zaměřit na možnost čerpání peněz z evropských fondů. Právě toto kritérium nezávislá analýza posoudila: ve prospěch odsunuté polohy.

Právě postoj Správy železnic se již delší dobu nemění. „Analýza nezpochybňuje výhodnost odsunuté varianty. Proto stále trváme na tom, že nádraží v centru není pro železniční rozvoj výhodné,“ říká ředitel Správy železnic Jan Komárek. Zelení a Brno2006 odmítají možnost, že by jejich postoj změnila nabídka politického obchodu.

„Dozvěděl jsem se, že bychom prý měli chtít za náš ústupek loajalitu v kauze výstavby silnice R43. Takový obchod bychom nikdy neudělali. Ruku pro odsun určitě nezvedneme,“ ujišťuje primátorův náměstek Martin Ander.