Podle mluvčí firmy Lindy Hailichové za zdržení může Povodí Moravy. To nařídilo, aby lávka byla tak vysoko, že ji nepoškodí případné povodně. „Projekt jsme museli přepracovat. V těchto místech se dá pracovat jen v omezené době, kdy je přehrada upuštěná," upozornila mluvčí.
Dodala, že pro bezbariérový přístup podnik po konci sezony začne upravovat i zastávku Kozí Horka. „Přístupné bez bariér máme v současnosti čtyři zastávky. Bystrc, U kotvy, Rokla a Veverská Bítýška. Až přestavíme i zmíněné dvě, zbude pět bariérových zastávek," vypočetla mluvčí Hailichová.
Dobrou zprávou pro vozíčkáře je to, že i nadále pojede speciální linka s bezbariérovou lodí Brno. „Lidé tuto loňskou novinku využívali. Stejně jako večerní romantickou plavbu. Proto s oběma i letos pokračujeme," řekla mluvčí.
Jedinou novinkou, se kterou se lidé na stanicích potkají, jsou vyměněné přechodové lávky na přístavních můstcích. „Vyměnili jsme jich třináct. Dohromady za tři miliony korun," podotkla. Další novinky podnik připravil ve vstupném a na pokladnách. Ty jsou nyní modernější a rychlejší.
Změn se dočkají i břehy přehrady. „Opevníme břehy na Kozí Horka a chceme dále zpevňovat pravý břeh pod tělesem hráze," nastínila mluvčí Povodí Moravy Gabriela Tomíčková.
Naftové lodě na Brněnské přehradě? Nejdříve za rok
Brno – Vybrat si trasu, zvolit výhodnější nabídku a rozhodnout se, zda se po hladině Brněnské přehrady projedou elektrickou, nebo raději naftovou lodí. Možnost vybrati si mezi více možnostmi plavby po takzvaném brněnském moři měli mít Brňané už letos. Jenže zatímco šestice lodí dopravního podniku zahájí sezonu slavnostně už tuto sobotu, soukromník svůj plán provozovat naftové plavidlo odkládá. Už podruhé.
Původně totiž chtěla společnost Lodní doprava Vranov konkurovat dopravnímu podniku už od loňského jara. „Tentokráte to stojí na nás. Znamenalo by to velkou investici kolem patnácti milionů. Navíc musíme rekonstruovat jednu z našich lodí na Vranovské přehradě. Je to práce na půl roku a nemůžeme při ní zároveň stavět novou loď. Vranov potřebujeme, to je pro nás teď priorita. Na Brněnskou přehradu se dostaneme nejdříve příští rok," sdělil Rovnosti jednatel společnosti Dalibor Dufek.
Zároveň si postěžoval na přístup města a jeho dopravní firmy. „Dopravní podnik dělá kroky, aby nám maximálně znesnadnil náš záměr. Byl to třeba případ žádosti na ministerstvo dopravy, aby zakázalo provoz naftových lodí na přehradě," řekl.
Více ale údajné kroky dopravního podniku popisovat nechtěl. „Jsou to zákulisní hry. Vždy se jen někde něco neoficiálně dozvíme. Je to logické. Nikdo nechce konkurenci," zůstal tajemný Dufek.
Dopravní podnik něco podobného odmítl. „Žádné kroky proti panu Dufkovi nepodnikáme. Ani k tomu nemáme možnost. Navíc soukromníka s jednou lodí za svou konkurenci nepovažujeme," zdůraznila mluvčí společnosti Linda Hailichová.
Město se ovšem dlouhodobě zamítavým postojem k plánu soukromníka netají. „Doufám, že se nepovede. Chceme udržet přehradu čistou po nákladné revitalizaci," prohlásil před časem náměstek primátora Ladislav Macek.
Právě kvůli nesouhlasu města firma nestihla loňskou sezónu. Většina přístupových cest na vodu totiž patří Brnu či jeho firmám. „Ani jsme o umožnění přístupu nežádali. Výsledek by byl jasný," uvedl Dufek.
Podle něj se ale společnosti podařilo možný přístup najít. „Jedná se o místo na levém břehu přehrady," poznamenal jednatel.
Zdůraznil přitom, že jeho lodě jsou nezávadné. „Splňují nejpřísnější normy. Jen motor stojí tolik, jako tři osobní auta," upozornil.
Brňané se zatím v názoru na naftové lodě na přehradě neshodnou. „Myslím, že konkurence může znamenat jen zlepšení služeb pro lidi. Ať soukromníci provozují klidně i tramvaje, budu rád," řekl Pavel Růžička.
Skeptičtější je třeba Romana Krejčí. „Nejsem si úplně jistá, jestli může být jakýkoliv naftový motor opravdu šetrný k životnímu prostředí," bála se.