V prostoru sdílené zóny jsou chodci, řidiči aut i cyklisté na stejné úrovni. Značka tak na rozdíl od pěší zóny neupřednostňuje chodce.

Tento nový dopravní režim mohou obce a města zavádět na svých územích teprve od ledna. „Sdílená zóna je pro lokalitu přednádraží ideální a pro tyto a jí podobné prostory byla koncipována. Na základě jednání s krajskými úředníky a policisty jsme navrhli nové značení, které tu bude v pondělí dvaadvacátého ledna nainstalováno," řekl brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

V pondělí patnáctého ledna vydalo město Brno opatření obecné povahy, kterým stanovilo ve výše zmíněném prostoru sdílenou zónu. Dokument nabývá účinnosti pátý den od vyvěšení na úřední desce, tedy v sobotu dvacátého ledna. V pondělí dvaadvacátého ledna pracovníci usadí nové dopravní značení.


Nahrává se anketa ...

Brňané i návštěvníci města podle Kratochvíla nemusejí mít obavy z velkého provozu. „Díky zákazům odbočení vlevo, které jsou zavedeny ve směru od Nových sadů na Koliště a z Koliště směrem na Benešovu, se na silnici při Nádražní ulici dostanou pouze rezidenti z blízké oblasti v okolí Novobranské nebo auta strážníků, policie či dopravní obsluha. Při dodržování dopravních předpisů není tedy možné, aby se v uvedené oblasti díky novému dopravnímu značení zvýšil počet aut,“ poznamenal Kratochvíl.

Přednost má pouze tramvaj

Ve sdílené zóně má přednost pouze tramvaj, chodci nadřazení autům nejsou. Rychlost je tam snížená na dvacet kilometrů v hodině. „Chodci a cyklisté mohou využívat celou šířku prostoru silnice. Parkování jízdních kol a aut je povoleno jen na místech k tomu určených," zmínil mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. Zásobování pro místní podniky je možné, a to po dobu půl hodiny v ranních hodinách. U Letma najdou řidiči i obrátková místa na parkování. Ta jsou k dispozici po celý den.

Dopravní situaci budou v místě sdílené zóny kontrolovat brněnští strážníci nebo policisté. Magistrát připravuje i instalaci kamer, které dohlédnou na zákazy odbočení. Počítá s ní v létě tohoto roku.

Dříve bezejmenná ulice v Brně dostala před deseti lety nový název. Dnes je známá jako Ulička Václava Havla.
Deset let Uličky Václava Havla v Brně: neshody u vzniku a různé výsledky anket

Brno zavedlo pěší zónu v Nádražní ulici loni na jaře. Za stavební úpravy spojené s jejím vytvořením zaplatilo jedenáct milionů korun. Na podnět některého z obyvatel však dopravní značení před nádražím začali zkoumat krajští úředníci. Dopravní systém před hlavním nádražím vyhodnotili jako chybný a nezákonný a s platností od středy sedmadvacátého prosince jej zrušili.

Magistrát podle krajských úředníků nezdůvodnil, proč je nutné v daném úseku chodce upřednostnit. Zaměnit měli rovněž příčinu s následkem, kdy potřeba zavedení pěší zóny nevyvolala stavební úpravy, naopak stavba vyústila v potřebu vytvořit pěší zónu.

Dvě moderní budovy za miliardu korun vznikají nově v brněnském Masarykově onkologickém centru.
Rozšiřování Masarykova onkologického centra v Brně: vznikne republikový unikát

„Je třeba zdůraznit, že vytvoření pěší zóny ovlivnilo pouze tu část chodců, kteří směřovali na krajní nástupiště tramvají,“ stálo v rozhodnutí o zrušení pěší zóny z Krajského úřadu Jihomoravského kraje.

Řidiče, kteří pěší zónou od konce prosince projížděli, se brněnští strážníci rozhodli nepokutovat. Věděli totiž o rozhodnutí krajských úředníků, jež zónu zneplatnili. „S informací jsme pracovali od prvopočátku a nechtěli jsme, aby byli řidiči trestaní za porušení značky, která se bude měnit a je podle vydaného rozhodnutí neplatná. Proto kolegové řidiče na zmíněných místech nepostihovali,“ vysvětlil mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Historie pěší zóny u nádraží v Brně:

  • Léto 2022: Město představilo plánovanou podobu nové pěší zóny před hlavním nádražím.
  • Březen 2023: Stavba prostoru pro pěší zónu začala.
  • Květen 2023: Po odstranění zábradlí mezi chodníkem a jízdním pruhem u Letma zmizela i část zábradlí mezi tramvajovým nástupištěm a jízdním pruhem podél budovy hlavního nádraží.
  • Konec května 2023: Úpravy přednádražního prostoru jsou hotové. Stály jedenáct milionů korun.
  • Červen 2023: Řidiči si stěžují na zmatečné uspořádání provozu.
  • Prosinec 2023: Krajský úřad vydal rozhodnutí, podle kterého je dopravní systém navržený městem chybný a nezákonný.
  • Konec prosince 2023: Pěší zóna i zákazy odbočení v Nádražní a Benešově ulici neplatí. Město chce pěší zónu nahradit sdílenou zónou.
  • Leden 2024: Město po více než týdnu fyzicky zneplatnilo značku pro pěší zónu. Značení zakazující odbočení vlevo v místě ponechává.
  • Leden 2024: Pracovníci brněnského magistrátu jednají se zástupci kraje i s policisty o novém dopravním režimu.
  • Přečtěte si, co bylo podle policistů a krajských úředníků na pěší zóně špatně.