„Otevřeli nějaký nový supermarket?“ ptá se důchodkyně své vrstevnice a rozhlíží se. Zřejmě hledá logo nějakého obchodního řetězce.
Dlouhovlasý muž v zimní bundě ji zklame. Milan Štefanec z brněnského sdružení Nesehnutí totiž označí každý vozík cedulí, na které je napsané Dnes nenakupuji. „Přidáváme se k Mezinárodnímu dni bez nakupování. Proto si dnes vozíky budou číst, vařit, pojedou na výlet nebo si polenoší v peřině,“ říká Štefanec o happeningu pro kampaň Brno v akci na protest proti výstavbě nových hypermarketů v okolí Brna.

Spolu s kolegy rozdává informační letáčky. U vozíků se zastavují lidé s plnými taškami. „Ale já už mám dnes nakoupeno,“ říká žena středního věku. Organizátoři ji upozorňují, že v pátek se den bez nákupů drží v Americe. Na dalších čtyřech stovkách míst ve světě včetně České republiky až v sobotu.
„Chceme, aby se lidé na den zastavili a nemysleli na nákupy. Věnují totiž nakupování zbytečně moc volného času, který by mohli strávit úplně jinak,“ ukazuje Štefanec na nabídku aktivit, které pro inspiraci kolemjdoucích připravili. Jeho slova zaujmou i Libuši Koláčkovou, která si vozíky prohlíží. „Je mi líto dětí. Rodiče je místo výletu do zoo nebo do přírody vyvážejí na celodenní nákupy,“ povzdychla si.

Den bez nakupování vznikl před devadesáti lety na popud dvou Kanaďanů. Protestovali proti reklamám nabádajícím k tomu, aby lidé nakupovali víc, než skutečně potřebují. „Je jasné, že lidé bez nákupů nevydrží. Co by jedli? Ale měli by se zamyslet, jestli potřebují vždy všechno, co koupí, a zda neutrácejí za zbytečnosti,“ upozorňuje Štefanec.

ANETA NEJEZOVÁ