Co to znamená podrobná analýza obou variant nádraží pro pokračování projektu?

Obě varianty jsou srovnané na stejnou úroveň. Správa železniční dopravní cesty potvrdila, že na analýzu naváže studie proveditelnosti, porovnání těchto variant a doporučení jedné z nich k výstavbě. A díky tomu budeme vědět, kterou možnost stát podporuje.

Brno dál dává přednost poloze na jihu?

Město bude podporovat takovou variantu, kterou si stát vybere, prosadí a zaplatí. Moje osobní preference jsou pro variantu u řeky a z dnešní prezentace podle mě vyplynulo, že s variantou pod Petrovem je spojena řada komplikací a nákladů navíc. Třeba jen soustava tří tunelů pod historickým jádrem, Jundrovem a Kohoutovicemi a také u Žebětína. Myslím, že není v dohledné době uskutečnitelná. Odhad, že příprava potrvá deset let, je podle mě silně optimistický.

Součástí studie jsou i stavby, které mohou vzniknout ať už vyhraje kterákoli varianta. Jak je jejich stavba daleko?

Dva z úseků, Židenice-Maloměřice a u Modřic se už připravují a měly by se začít stavět za dva nebo tři měsíce.

Očekáváte, že hotová studie může změnit názor občanských sdružení, která chtějí uspořádání dalšího referenda o nádraží ještě letos na podzim?

Radikalita těchto lidí je tak silná, že je pravděpodobně nezvyklá nic. Výsledek referenda stejně nebude mít na tuto zakázku vliv. Místní referendum zavazuje pouze místní orgány, tedy město, ale toto je investice státu. Je platný územní plán, pozemky patří státu a dopad referenda může být spíš morální než reálný. Brno se zavázalo do roku 2030 umožnit průjezd nových vysokorychlostních spojení, což bez nového železničního uzlu nelze. Variantu pod Petrovem čekají dlouhá léta příprav a znamená to, že není schopná dostát tomuto závazku.