V poslední době se podle iniciátorů petice výrazně navýšil počet dopravně nevýznamných křižovatek řízených pomocí semaforů až do nočních hodin, celodenně anebo i během víkendu. „V těchto časech je zcela minimální nebo žádný provoz a dochází ke zbytečnému zastavování dopravy, nabírání zpoždění nebo, v případě například Moravského náměstí, i nechtěnému předjíždění vozů v místech, kde se řidiči ještě donedávna mohli vzdát práva přednosti v jízdě a pustit před sebe vůz jedoucí ve zpoždění nebo režijně do vozovny," přiblížili v dokumentu za petiční výbor Dominik Doubek a Trifon Moras.

Míní, že téma je aktuálnější v době, kdy zdražují energie a pohonné hmoty a Brno se jakožto zřizovatel brněnského dopravního podniku snaží šetřit. „Každé zastavení a rozjetí přitom stojí asi šest korun, což je v ročním součtu několik milionů korun. Zároveň by tento nový přístup mohl být pozitivní propagací městské hromadné dopravy, vozům by se tímto na některých místech mohla zkrátit jízdní doba a dosáhly by časového benefitu oproti individuální dopravě," napsali Doubek s Morasem. Iniciátoři petice doufají, že seženou alespoň dva tisíce podpisů, tedy půl procenta obyvatel Brna, aby se magistrát peticí zabýval.

Semafory v Brně, ilustrační foto
VIDEO: Řidiči dopravního podniku si stěžují na semafory v Brně, sepsali petici

Úředníci na brněnském magistrátu evidují ve městě zhruba 130 křižovatek s preferencí městské hromadné dopravy. „V Brně se rozvíjí od začátku tohoto tisíciletí, v projektu dopravního podniku se obměnila technologie pro přenos signálů z vozidel do světelně řízených křižovatek. Město v rámci rekonstruovaných semaforů pouze preferenci městské hromadné dopravy rozšiřuje na lokality, kde před rekonstrukcemi tato preference nebyla," oznámil mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.

Nastavení signalizace semaforů mají v Brně na starosti pracovníci Brněnských komunikací. „Preference městské hromadné dopravy je udělená na základě požadavků z vozidel hromadné dopravy. Vždy je doladěna na místě přímo pro každou křižovatku řízenou semaforem dle specifických požadavků brněnského dopravního podniku," nastínila mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová.

Kontrolovaní zranili revizorku a utekli.
Incident v brněnské šalině: dvojice napadla revizorku a utekla, vše je na kameře

Absolutní preference vozů městské hromadné dopravy je podle ní z dopravního hlediska, při počtech vozů hromadné dopravy nereálná. „Zároveň by to významně omezilo preferenci aut integrovaného záchranného systému," zmínila Navrátilová. Jednotlivá nastavení preferencí se konzultují v rámci pracovní skupiny hasičského záchranného sboru, dopravního podniku a Brněnských komunikací, podle požadavků zástupců brněnského dopravního podniku.

Navrátilová také potvrdila, že některé semafory nyní fungují i v nočních hodinách tam, kde dříve tomu tak nebylo. „Jedná se o křižovatky s délkami přechodů delšími než umožňuje nynější platná legislativa. Proto zástupci odboru dopravy brněnského magistrátu na základě posouzení dopravního isnpektorátu policie stanovují dobu provozu v každé takové lokalitě, kde se zároveň obměnila technologie semaforů v posledních dvou letech, na celodenní režim," popsala mluvčí.

Nádraží v Židenicích v roce 1941
Vzpomínky na železniční tragédie: vlak v Židenicích smetl lidi jako kuželky

Zástupci brněnského dopravního podniku mají jasno, že preference městské hromadné dopravy je pro organizaci efektivní veřejné dopravy klíčová. „I proto je zakotvena v řadě oficiálních dokumentů schválených městem Brnem. Vnímáme, že intenzita dopravy na území města za poslední léta několikanásobně narostla, ale věříme, že se společným úsilím podaří najít vhodný kompromis tak, aby i nadále byla hromadná doprava v Brně preferována," uvedla za dopravní podnik jeho mluvčí Barbora Doležalová.

Odbor dopravy brněnského magistrátu preferenci městské hromadné dopravy podle Poňuchálka podporuje. „Další úprava preferencí je ale obtížná vzhledem k častému křížení různých druhů hromadné dopravy v křižovatkách a k vysoké intenzitě ostatní dopravy na hlavních trasách," sdělil Poňuchálek.