Vzniká totiž projekt obnovy železniční dopravy právě mezi Židlochovicemi a Hrušovany u Brna. S přímým spojením do největšího jihomoravského města. „Už bylo načase. Lidé budou rádi. Teď musí přestupovat z autobusů do vlaků v Hrušovanech," řekla Marta Doupovcová, která si ještě pamatuje původní železniční provoz.

V záměru, o kterém se mluví už řadu let, nastal výrazný posun. Alespoň podle židlochovického starosty Jana Vituly. „Správa železniční dopravní cesty zadala zpracování dopravně územního rozhodnutí. Jsem si jistý, že trať obnoví. Pokud vše půjde dobře, práce můžou začít za dva roky," odhadl Vitula.

Problém? Hluk

Jasněji bude letos v listopadu, kdy má být důležitá část projektové dokumentace hotová. „Předpokládaná cena stavby je zhruba půl miliardy korun," řekl za investora mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Zádrhelem se může stát odmítavý postoj vedení hrušovanské radnice. Tamní starosta Miroslav Rožnovský se netají obavami. „Koleje obec protínají v půli. Nechali jsme si udělat studii, která prokázala, že už nyní hluk kolem trati přesahuje povolené limity. Požadujeme protihluková opatření. Zatím nejsou žádná," upozornil Rožnovský.

Vedení Hrušovan se na posledním jednání se zástupci Správy železniční dopravní cesty, koordinátora dopravy v kraji Kordisu a Židlochovic vyjádřilo jasně. „Řekli jsme ne. Vadí mi, že nemáme o celém projektu dostatek informací. Nechceme jej blokovat za každou cenu, ale musíme přece vědět, jak konkrétně ovlivní celý integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje a také hlučnost u nás v obci," poznamenal Rožnovský.

Illiaš s výtkami nesouhlasí. Obnova trati podle něj s protihlukovými opatřeními počítá. „Řešíme také problém se záplavovým územím," dodal k technickým záležitostem.

Mluvčí Kordisu Květoslav Havlík tvrdí, že pokud se podaří projekt prosadit, vznikne možnost přímých elektrifikovaných vlaků do Brna. Ty pojedou každých třicet minut.

Podle předběžných výpočtů se při použití vlaku cesta z Židlochovic do většiny brněnských částí zkrátí až o třetinu. „Studie zpracovaná Masarykovou univerzitou v Brně uvádí, že po nové trati může jezdit denně čtyři až pět tisíc cestujících. Nejedná se přitom pouze o lidi ze Židlochovic, ale i většiny sousedních obcí ve směru na Hustopeče," poznamenal mluvčí Kordisu.

Zároveň společnost zvažuje omezení autobusové dopravy. Využijí ji především cestující mířící do modřické průmyslové zóny. „Pro cestu do Brna bude výhodnější železnice," potvrdil Havlík.

Dva přestupní uzly

V souvislosti s obnovením zaniklé trati má v Židlochovicích vyrůst i nový dopravní terminál s parkovištěm. „Necháváme zpracovat projekt na jeho výstavbu. Odhadujeme, že se náklady vyšplhají na dvacet až třicet milionů korun," vypočítal starosta Vitula, který přitom spoléhá na evropskou dotaci.

Nový terminál nechápe jeho hrušovanský kolega Rožnovský. „To s námi také nikdo neprojednal. K čemu jsme tedy před pár lety stavěli v Hrušovanech přestupní uzel?" povzdechl si starosta. Ten vidí jako vhodnější variantu, že asi tříkilometrový úsek z Židlochovic do Hrušovan bude brázdit lokálka navazující na současný koridor.