Při cestách do Brna musí téměř denně projíždět přes okrajové Tuřany. Hlavně v ranní špičce tam skoro každý den nabírá zdržení. Způsobuje ho podle něj hustý provoz, zastávky městské hromadné dopravy a semafor na Tuřanském náměstí. „Situaci by určitě vyřešil obchvat. Vzdáleností by se cesta trochu protáhla, ale časový i bezpečnostní přínos díky odvedení husté dopravy jednoznačně převažuje,“ poznamenal řidič Ondřej Poláček ze Sokolnic na Brněnsku.

Ilustrační foto
Počet nakažených v kraji se blíží čtyřem stovkám. Za den přibylo 18 případů

Spokojený může být s návrhem nového územního plánu Brna, protože ten s obchvatem počítá. Oproti dosud platnému navíc nedoznal změn. Společně s východním obchvatem Žebětína je tento objezd v nejpokročilejší fázi příprav. „Upravili jsme investiční záměr kvůli ochrannému pásmu brněnského letiště. Velmi významně se posunul výkup pozemků, které zajistí město. Od něho koupíme pozemky pod tělesem obchvatu,“ nastínil náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák. Koronavirová situace podle něho práce zpomalí.

Zcela nový obchvat obsahuje návrh územního plánu u Maloměřic a Obřan. „V platném plánu obchvat Maloměřic vedl po staré trati a Obřany ho neměly vůbec. V novém doprava od Bílovic vede technicky a ekonomicky náročnou trasou s mostem přes údolí Svitavy,“ přiblížil dopravní expert kanceláře městského architekta Martin Všetečka. Přes Kulkovu ulici se řidiči z obchvatu napojí na Velký městský okruh.

Požár rodinného domku v brněnských Řečkovicích v Jandáskově ulici.
Požár v Řečkovicích: oheň v kuchyni a na střeše, dva obyvatelé jsou v nemocnici

Podle starostky Maloměřic a Obřan Kláry Liptákové je tato varianta vedení obchvatu jediná průchodná. „Existovala ještě varianta propojení na Lesnou, ale ta nepřicházela v úvahu, protože s ní nesouhlasili na Lesné. Zatímco tahle varianta je naprosto čistá, protože celá vede po našem území," vysvětlila Liptáková.

Podle ní ale obchvat městské části nevznikne dřív než za zhruba patnáct let s ohledem na složitost a zdlouhavost celého procesu vedoucího k získání veškerých povoleních a následné stavbě objezdu.

Brněnské obchvaty v návrhu nového územního plánu
Bosonohy: nová trasa
Maloměřice a Obřany: nová trasa
Tuřany: stejná trasa jako v platném územním plánu
Slatina: severovýchodní část stejná trasa, jihovýchodní část trasa blíže dálnici D1
Žebětín: jiné napojení na Hostislavovu ulici

Kvůli husté dopravě požadují obchvat také ve Slatině. U jeho severovýchodní části ale panují nejasnosti o jeho trase. V nadřazeném krajském dokumentu zřejmě povede dál od zástavby, než nyní ukazuje návrh plánu. „V platném plánu je zanesená. Sice nemá vykoupené pozemky, ale má připravenou dokumentaci pro územní rozhodnutí,“ přiblížil její stav tamní starosta Jiří Ides.

Zástupci kanceláře městského architekta ale předpokládají u severovýchodní části slatinského obchvatu změnu kvůli projednávané změně u nadřazeného krajského dokumentu. Severní konec objezdu by ústil blíže obci Podolí a tedy dále od Slatiny. „Jihovýchodní část je v návrhu součástí souvislého tahu, který obchází Slatinu a využívá mimoúrovňové křižovatky Černovická terasa," doplnil Všetečka. Tato část obchvatu se v návrhu nového územního plánu oproti platnému plánu nachází blíž k dálnici D1.

Doprava v Brně a okolí.
Nebezpečné Brno doplácí na nápor dopravy. Řidič se za jízdy i holí, říká policie

Návrh plánu nově ukazuje trasu obchvatu Bosonoh. Podle bosonožského starosty Miroslava Sojky se jedná u výsledné trasy o kompromis. „Obchvat jsme chtěli v trochu jiné podobě, aby byl co nejblíž tělesu dálnice a dopravu odvedl co nejdál od domů, kde lidé bydlí. Takhle naruší soukromí u bytových domů, ale jsme rádi, že je v návrhu nového plánu obchvat vůbec plánovaný a zanesený do něj," sdělil Sojka. Podle něho objezd odvede veškerou dopravu těžkotonážních souprav pryč ze středu městské části, kterým nyní projíždí.

I když v platném územním plánu bosonožský obchvat vůbec není, jeho trasa v návrhu nového kopíruje jeho trasování v nadřazeném krajském dokumentu. Podle zástupců kanceláře městského architekta se trasa objezdu zřejmě drobně upraví v návaznosti na podrobnější studii blízké mimoúrovňové křižovatky dálnice D1 a D43.

Pouze dílčí změnu v posunutí ústí obchvatu do Hostislavovy ulice dál od stávající zástavby obsahuje návrh nového plánu u východního objezdu Žebětína, který je kromě tuřanského nejblíže vzniku. Návrh počítá také s navazujícím obchvatem městské části směrem na Ostrovačice. „Představuje budoucí možnost přetrasovat silnici od Ostrovačic, která je sice málo zatížená, ale její dnešní průjezd Žebětínem je zcela nevyhovující," vysvětlil Všetečka.

Následky sovětského bombardování Brna v dubnu 1945.
Sovětské bomby rozstřelily šalinu, Brno v troskách. Je to 75 let od náletů

Východní obchvat Žebětína odvede dopravu směřující na Kamechy mimo žebětínskou zástavbu. „Běží u něho územní rozhodnutí. Návrh nového plánu kopíruje stávající projekt a navazuje na projektovou dokumentaci, která už je na stavebním úřadě právě kvůli územnímu rozhodnutí," uvedl žebětínský starosta Vít Beran.

Se stavbou objezdu by se podle něho mohlo reálně začít na jaře 2022. Město momentálně vlastní většinu pozemků pod koridorem obchvatu. Kromě nich vykupuje také pozemky soukromých vlastníků okolo koridoru, který kromě vozovky zahrne i chodník a cyklopruh.