Kubánské doutníky, keňská káva nebo japonská elektronika. To vše možná bude brzy přistávat na brněnském letišti. Společnost Euro Cargo Air se totiž chystá v prostorách letiště Brno-Tuřany vybudovat nákladní logistické centrum, které bude využívat i velká nákladní letadla.

Pro Brno by to znamenalo nové investice a pracovní příležitosti, ale také větší hluk a zvýšené emise. „Vytipovali jsme si Brno, protože je výhodné z marketingového hlediska,“ uvedl člen představenstva Euro Cargo Air Jaroslav Menšík. „Ještě nevíme, kolik letadel denně by do Brna nebo z Brna létalo, ale počítáme s kapacitou nákladu až sto tisíc tun ročně,“ doplnil. Podle něj by v Brně investovali okolo sedmi set milionů korun.

Ředitel letiště Brno-Tuřany Tomáš Plaček potvrdil, že s firmou jedná. „Žádnou smlouvu jsme ale ještě nepodepsali. Pokud bude Euro Cargo Air fungovat, je zde dostatek prostoru pro rozvoj zázemí pro nákladní i osobní dopravu,“ podotkl Plaček.

Strach z kamionů

Pokud se letiště opravdu rozroste, bude to znamenat velkou zátěž pro okolí. „Je jasné, že zde bude mnohem více hluku z letadel, ale je těžké se tomu bránit. Větší problém je podle mě navazující pozemní doprava,“ myslí si starosta městské části Brno-Tuřany Miroslav Dorazil. S tím souhlasí i starosta sousední Slatiny Jiří Navrátil. „Pokud by kamiony směřovaly přes Řípskou ulici do města, bylo by to neúnosné. Už teď je tato ulice kapacitně vyčerpaná a za jeden den tudy projede dvacet tisíc aut,“ posteskl si Navrátil.

Řešení vidí v napojení Průmyslové ulice přímo na dálnici D1. „To by mělo být v roce 2012 až 2014. Pak už nebude centrum nikomu vadit, protože kamiony najedou přímo na dálnici,“ dodal Navrátil. Hejtman Jihomoravského kraje Stanislav Juránek uvedl, že Brno je pro nákladní leteckou dopravu dobrým místem. „Zájem mají i jiné podobně orientované firmy a nákladní letecká přeprava v Brně rychle narůstá,“ řekl Juránek. Podle něj se dopravci rozhodují obvykle v průběhu jednoho roku. „Vše je tedy otázkou blízké budoucnosti,“ doplnil hejtman.