Jako kaskadéři si připadají řidiči nákladních aut a autobusů, když mají projet po kruhovém objezdu před psychiatrickou léčebnou v brněnských Černovicích. Šířka silnice a oblouk vůbec neodpovídají jejich rozměrům. Okružnou křižovatku ulic Charbulova, Řehořova, Húskova a Štolcova proto čeká velká oprava. Začít může za rok a skončí za další rok na podzim.

Změnit se musí především šířka cesty. „Udělali to špatně. Velká auta se tady těžko točí. Musí si najet, couvnout kousek zpátky a pak teprve projedou,“ vysvětlil obyvatel Černovic Luboš Bok.

Nebezpečný úsek

Souhlasí s ním i prodavačka z trafiky u křižovatky. „Kamiony jezdí málem až na chodník. A když tu byla objížďka autobusů, tak musely couvat, aby se vešly. Rozšíření určitě pomůže i bezpečnosti,“ řekla trafikantka Věra Ondráčková.

Podle starosty městské části Jiřího Hladíka se zlepší průjezd nejen pro nákladní auta a autobusy hromadné dopravy, ale také pro hasiče nebo sanitky. „Zvýší se i bezpečnost chodců,“ myslí si Hladík. Zlepšení chce dosáhnou i změnou přechodů pro pěší nebo posunutím zastávek autobusů. Detaily chce starosta s dopravním podnikem probrat, až bude mít hotový projekt. Také bude potřeba zbourat dřevěnou stavbu u křižovatky, ve které je teď obchod s potravinami. „Stojí na pozemku města, není třeba nic vykupovat, jen vypovíme nájem,“ uvedl Hladík. Opravu považuje za nutnou. „Je to opravdu nebezpečná křižovatka, došlo tu i ke smrtelným zraněním,“ dodal Hladík.

Obyvatelé Černovic se v názorech na přestavbu křižovatky rozcházejí. V blízkosti je kromě psychiatrické léčebny i jedna základní a jedna střední škola. Denně přes rušnou silnici přecházejí stovky lidí. „Řidiči musí jezdit pomalu, to je vše. Já si myslím, že přestavba zas tak nutná není. Spravila by to nějaká značka. Třeba třicítka kvůli zpomalení před přechodem,“ soudí třeba Radim Jakubec, bydlící v sousedství. Starosti mu dělá především blízká základní škola a lidé chodící do léčebny. „Je to nebezpečné i proto, že lidi přechází, kde nemají,“ dodal Jakubec.

Na problémy s přecházením upozorňují i jiní lidé. „Když okruh rozšíří, tak tu auta budou jezdit rychleji. Chodí tu přitom hodně dětí i důchodců. Pro řidiče to bude lepší, pro chodce horší. Musel by se udělat nadchod,“ domnívá se Bok.

Stavba určitě na nějaký čas omezí dopravu. „Na křižovatce asi zavřeme levou část a pravá bude průjezdná jen jednosměrně. Objížďka povede nejspíš po Štolcově a Jiránkově a nanejvýš tak měsíc, déle by to bylo neúnosné. Je to páteřní silnice,“ popsal nejpravděpodobnější scénář Hladík.

Dodal, že bude na stavebníky tlačit, aby pracovali i přes soboty a neděle. Díky tomu by měla být výluka co nejkratší. „Dobré naplánování bude složitější než samotné provedení,“ upozornil Hladík.

Práce zaplatí město

Projekt teď čeká zpracování dokumentace pro územní plán a stavební povolení. „Ještě je potřeba vyjádření silničářů, policistů, hasičů,“ vypočítal Hladík. Od chvíle, kdy brněnští radní zařadili akci do plánu závazných investic, je spokojený. „Nic už snad nebrání, abychom v září příštího roku začali stavět,“ prohlásil starosta.

Celá přestavba bude stát přes patnáct milionů korun a zaplatí ji město Brno. Roční náklady na údržbu přijdou na 170 tisíc.