Příkladem z Židenic je přechod u konečné tramvaje v Líšeňské ulici a před základní školou v Kuldově ulici. „Aby chodci byli lépe vidět, budeme instalovat k přechodům osvětlení reagující na přítomnost chodce a umístíme LED diody do povrchu vozovky," uvedl místostarosta Aleš Mrázek. Na židenických přechodech za loňský rok podle statistik zemřeli tři lidé a devět si z dopravních nehod odneslo těžká zranění.

V Brně je v současnosti přes dva tisíce čtyři sta přechodů. Posudek, který Brno nechalo zpracovat, vyhodnocuje a analyzuje nehody s chodci od roku 2007 do roku 2015. „V některých případech se přechod stane bezpečnějším díky drobné úpravě, jako je vykácení překážejících dřevin. Někde jsou ke zvýšení bezpečnosti nutné drobné stavební úpravy, jinde se může stát, že je nutná rekonstrukce celé křižovatky či přestupního uzlu," vysvětlila Zuzana Taušová z tiskového střediska magistrátu.

Některé městské části jsou ochotné si potřebné osvětlení zaplatit samy. „Vytipovali jsme šest přechodů u základních škol k osvětlení už v roce 2014, ale ještě jsme je nevybudovali. Jsme ochotni si to i zaplatit," potvrdil starosta Žabovřesk Pavel Tyralík.

Podobně jsou na tom v Líšni, kde je trápí třeba přechod v Sedláčkově nebo Trnkově ulici. „Nebezpečné přechody máme zmapované. Řešíme s Brněnskými komunikacemi finanční stránku věci. Část by snad zaplatily ony, část Líšeň," uvedl místostarosta Miloš Freiberg.

Cena za osvětlení jednoho přechodu se mění podle okolního povrchu a vzdálenosti od zdroje elektřiny. „Zhruba se pohybuje od sto do 150tisíc korun," informoval vedoucí odboru veřejného osvětlení brněnských Technických sítí Brno Dušan Piják.

Letos podle předběžných informací technických sítí plánují městské části osvětlit víc než deset přechodů. Za minulý rok převzaly sítě do své správy a údržby nasvětlení pěti přechodů.

O osvětlení přechodu žádala městská část Komín již dříve a chce to opakovat. Tamní vedení se ale obává, že místo neosvětleného přechodu nebude mít žádný. „Některé přechody by nám mohli zrušit, protože neodpovídají normám. Někdy proti sobě stojí znalosti a zkušenosti městské části a zákon definující parametry přechodu," argumentovala komínská starostka Milada Blatná.

Účinnost osvětlení je nesporná. „Určitě je to přínosné. Pokud ovšem nějaké místo osvětlíme, okolí se může řidičům jevit ještě tmavší než dřív," podotknul již dříve dopravní odborník Pavel Čížek ze společnosti Besip.

Zvýšit bezpečnost přechodů ale mohou městské části nejen pomocí osvětlení. „Za problém považujeme přechody, které nejsou ošetřené nějakými zpomalovacími prvky a dochází tam často ke zranění. To je příklad přechodu na Veveří, kde se často stávají nehody," informovala mluvčí Brna-středu Denisa Kapitančiková.

V této městské části chybí na některých místech přechody zcela. „Nejtypičtějším příkladem jsou přechody v Údolní ulici. Jednak je to místo u zastávky Všetičkova a zrušený přechod na křižovatce s Úvozem. Oba tyto přechody by měly být zřízeny nejpozději v rámci rekonstrukce Údolní," dodala Kapitančiková.

Líšeň má s přechody i opačný problém. „V Jedovnické ulici si řidiči stěžují na zbytečný přechod, který zpomaluje dopravu," doplnil Freiberg. O jeho zrušení chce městská část jednat.