VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nebezpečný prach dusí Brno. Mohou za něj hlavně auta

Brno – Auta, auta a zase auta. Ta hlavně znečišťují brněnský vzduch. Ani letos se situace nelepší. Už druhá měřící stanice v Brně ukázala překročení povolených ročních hodnot prachu v ovzduší.

13.9.2012 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

„Když jsem v Brně, tak nevnímám, že je tady špatný vzduch. Ale když jsem si vyjel do Moravského krasu, tak ten rozdíl byl opravdu poznat," uvedl podnikatel Tomáš Ermis. Ze znečištěného vzduchu zdravotní problémy nemá. Když ale při smogu kraj vyhlásí varování, řídí se jím. „Tehdy se snažím větrat jen málo," popsal Ermis.

Monitorovací stanice u brněnského výstaviště zaznamenala překročení limitů o víkendu. „Pravděpodobně to způsobil hromadný odjezd aut pro skončení strojírenského veletrhu," uvedl vedoucí brněnského oddělení ochrany čistoty ovzduší Českého hydrometeorolo­gického ústavu Robert Skeřil.

Denní povolená míra polétavého prachu je padesát mikrogramů. Nařízení stanovuje, že do roku může být překročena pětatřicetkrát.

Dlouhodobě zvýšená koncentrace prachu je nebezpečná. „Dráždí dýchací cesty a u citlivých jedinců může vyvolat záněty průdušek," řekla primářka Kliniky nemocí plicních a TBC Fakultní nemocnice Brno Marcela Tomíšková. Dodala, že v případě trvalého působením prachu se nemoc může stát chronickou.

Brno je dokonce hůře znečištěné než některá města na severu Moravy. „Například ve Třinci nebo ve Frýdku-Místku jsou škodliviny z průmyslu. Vysoké komíny je vypouští a když fouká vítr, tak se rychle rozptýlí," vysvětlil Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví. V Brně za znečištění může hlavně doprava.

Auta vypouští prach přímo u země, kde se pohybují lidé. „Nejnebezpečnější jsou velmi jemné prachové částice, které unikají z výfuků dieslových aut," popsal Šuta.

Skeřil uklidňuje, že situace není tak vážná. „Většina našich stanic je přímo u frekventovaných silnic. Ale už několik desítek metrů od nich se hladina prachu prudce snižuje," vysvětlil Skeřil.

Jedním z možných řešeních je používání prachových dieslových filtrů, zavádění nízkoemisních zón a placení mýtného v zatížených oblastech. Magistrát zatím tato opatření nechystá. Dopravní problémy se snaží řešit výstavbou velkého městského okruhu. „Jednu jeho část,  Královopolské tunely, jsme otevřeli řidičům na konci srpna," sdělil náměstek primátora Ladislav Macek. Zavedení nízkoemisních zón v blízké době magistrát neplánuje.

Ve čtvrtek už ve vzduchu tolik prachu jako v sobotu nebylo. Napomohl tomu déšť, který omyl ulice. Nebezpečí nehrozí až do konce týdne. „Rozptylové podmínky budou dobré, jen ráno přechodně mírně nepříznivé," sdělila Ivana Záluská z brněnské pobočky Českého hydrometeorolo­gického ústavu.

Loni povolené množství nepřekročily jen dvě brněnské stanice. Letos už jsou nad stanice v centru na křižovatce Kotlářské a Kounicově ulici a u výstaviště. Znečištění se zhorší až se ochladí a lidé začnou topit.

Autor: Kateřina Foltánková

13.9.2012 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dopravu na D1 zastavily hromadné dopravní nehody.
AKTUALIZOVÁNO
7 7

Sněhová kalamita v Brně: hromadné nehody blokovaly D1 více jak tři hodiny

Ilustrační fotografie.

Řidiči dostanou přidáno. Odbory se dohodly s vedením dopravního podniku

Brněnské vrcholové sportovní kluby si rozdělí přes šedesát milionů

Brno – Na služby maséra, psychologa, fyzioterapeuta či pronájem sportovišť získají letos brněnské kluby vrcholových sportů více než šedesát milionů korun. V úterý doporučili brněnští radní schválit částku městskému zastupitelstvu.

Omezení aut před nádražím se odkládá na duben. Přípravy brzdí připomínky

Brno – Zklidnění přednádražního prostoru se odkládá. Původně měla podle brněnského náměstka pro dopravu Matěje Hollana platit dopravní omezení od ledna. Kvůli velkému množství připomínek však dopravu přeorganizují nejdříve od dubna.

Rodiče se neshodli a dívku do školy nezapsali. Zastal se jí Ústavní soud

Brno – Dívky, která se po několika dnech ve školní lavici vrátila zpět do školky, se v úterý zastal Ústavní soud. Případ provázelo několik soudních jednání poté, co se odloučení rodiče dívky nedohodli, zda má dítě chodit do brněnské nebo olomoucké základní školy.

Dopravní podnik prodává tramvaje RT6N1. Kvůli technickým obtížím je nevyužíval

Brno - Jedenáct let stály ve vozovnách, potom pár let i přes technické závady jezdily a teď je mají získat noví majitelé. Brněnský dopravní podnik prodává dva tramvajové vozy typu RT6N1, které byly dlouhodobě problémové.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>