Dohadování, pokusy o útěk a spousta výmluv. V noci na sobotu bylo v brněnských nočních linkách rušno. Revizoři si posvítili na černé pasažéry. Od jedenácti večer do tří hodin ráno jich vypátrali šestadevadesát. „Jsem opilý, zapomněl jsem si koupit lístek. No jo, on je ten pátek třináctého,“ vysvětloval si jeden z čerstvých držitelů pokuty. Jenže v pátek bylo osmnáctého, jak pobaveně poznamenal revizor.

Potemnělým autobusem, označeným jako Služební jízda, jezdila městem skupina osmi revizorů a stejný počet strážníků. Do takzvaných rozjezdů vstupovali mezi zastávkami. „Každý strážník má svého revizora. Hlídáme situaci ve vozidle, abychom zabránili útěku cestujícího nebo napadení. Těch v poslední době přibývá. Za autobusem pak jedou další dva strážníci v autě. Ti by případně chytali lidi, kteří se pokusí z autobusu utéct,“ přiblížil mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.



Smůlu měli nepoctiví cestující především v linkách 91, 93, 95 a 99. Pokuty zaplatila většina z nich hotově nebo kartou prostřednictvím platebního terminálu. Vyšlo je to nejlevněji, na místě pokuta stojí osm set korun.

Revizoři v nočních linkách:
V noci na sobotu zkontrolovali brněnští revizoři víc než tisíc cestujících.
Při noční akci kontrolovali revizoři cestující ve čtrnácti spojích.
96 cestujících si v pátek v noci nekoupilo jízdenku, průměrně jelo na černo téměř sedm lidí v jednom spoji.
Osm revizorů při kontrole doprovázelo deset strážníků, páteční akce byla letos devátou v pořadí.

Plán zátahu je vždycky stejný. „Autobus zastaví mezi zastávkami. Nachystají se po dvojicích podél silnice. U každých dveří stojí dva revizoři a dva strážníci městské policie, kteří je jistí. Noční autobus zastaví, nabere kontrolory a pokračuje v jízdě. My mezitím obejdeme všechny cestující. Až přepravní kontrola skončí, teprve potom můžou lidé vystoupit,“ popsal vedoucí přepravní kontroly Luděk Janský.

Cestující podle revizorů opakují zhruba desítku podobných výmluv. „Lidé nejčastěji říkají, že si ještě nestihli označit lístek. Jiní ale hrají na city revizorů a vysvětlují, že mají těžké období, protože například neudělali zkoušku nebo dostali výpověď. Některá na nás začnou mluvit cizím jazykem,“ líčil Janský. Dodal, že někteří lidé svádí jízdu na černo na své dvojče, které odjelo s jízdenkou jinam.



Podle zkušených černých pasažérů se jízda bez jízdenky vyplatí. „Když si měsíční pokuty vydělím počtem jízd, vyjde mě to levněji než si kupovat šalinkartu. Proto jsem neprotestoval. Naopak oceňuji, že můžu pokutu na místě zaplatit i kartou,“ poznamenal v klidu jeden z cestujících, kterého kontrola vyhmátla.

Noční akce revizoři pořádají zhruba dvakrát do měsíce. „Letos je to podeváté. Za čtyři hodiny jsme zkontrolovali víc než tisíc cestujících. V průměru každý sedmý neměl platnou jízdenku,“ doplnila mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Doležalová.