Město chce, aby průmyslová zóna Černovické terasy měla přímé napojení na dálnici. Jinak hustý provoz v dopravě neúměrně zatíží tamní obyvatele. Jenže dálniční sjezd zatím nemá vydané územní rozhodnutí a podle optimistických odhadů bude stát nejdřív za dva roky. „Pokud na něm vedení města potrvá ještě před začátkem vyjednávání o Amazonu, tak tenhle investor bude za dva roky v jiné zemi," reagoval regionální ředitel developerské společnosti CTP Tomáš Budař.

Hana Kašpaříková ze sdružení Čisté Tuřany tvrdí, že stavba nájezdu může trvat déle než dva roky. „Klidně pět nebo šest let. Chci se kvůli tomu sejít s primátorem," řekla Kašpaříková, která je i zastupitelka za hnutí Žít Brno.

Vedení Brna je zatím zdrženlivé a vyzdvihuje nutnost postavit přímé napojení. Z kraje naopak předem zní souhlasné hlasy. „Rád podpořím každou aktivitu vedoucí k příchodu nových investorů, kteří posílí regionální ekonomiku a vytvoří nová pracovní místa," sdělil hejtman Michal Hašek. V novém skladu může najít práci až patnáct set lidí.

Jenže podle místních se tím ještě zhorší už tak neúnosná dopravní situace. „Proti postavení Amazonu budeme určitě bojovat. Chceme žít v klidu a ne aby nám kolem domů nonstop jezdily dodávky a kamiony," prohlásila například Marta Horká.

Podle analytika Jiřího Šimary Amazon změnil názor, protože končí ekonomická krize. „Investoři dlouho váhali. Když teď ale vidí, že se situace zlepšuje, dávají větším projektům zelenou. Věří v oživení a chtějí být připravení," podotkl analytik.

Kromě Amazonu mohou v Brně vzniknout další velké projekty. Už teď s nimi počítá územní plán. U letiště má vyrůst logistické centrum. Také tady se Brňané bouří a obávají se zvýšeného provozu. „Kvůli projíždějícím kamionům nám praskají zdi. Pokud tady postaví obří centrum, bude to neúnosné," postěžoval si Josef Hanák.

Podle Kašpaříkové může problém vyřešit obchvat Tuřan a právě dálniční sjezd. Jenže ten je v nedohlednu. „Plánuje se od roku 2006 a už počtvrté má prodloužené územní rozhodnutí. Všechno stojí na tom, že se nevykupují pozemky. Peníze na obchvat jsou, ale na tohle ne. Jsme tedy v bodě nula," sdělila Kašpaříková.

Zhoršení už tak nadměrné dopravy hrozí také nedalekým Modřicím. V územním plánu města jsou zavedené plochy pro nové hypermarkety poblíž nákupního centra Olympia. „U dálnice D2 jsou už dnes velké obchoďáky a ta je tak neúměrně zatížená. Nové plochy pro hypermarkety dopravní problémy prohloubí," řekla Hana Chalupská z organizace Nesehnutí. Podle ní musí vedení Brna Modřicím nápad vymluvit, pokud chce řešit znečištění ovzduší a přebujelou dopravu.

Negativní postoj k modřickému územnímu plánu schválila i Rada města Brna na svém posledním zasedání. „Obří nákupní zóna u Modřic už teď způsobuje Brnu dopravní komplikace. Pro její další rozšiřování, navíc na kvalitní orné půdě, nevidíme jediný důvod," komentoval záměr sousedního města náměstek primátora Martin Ander.