Jedenadvacátého srpna začne ve francouzském Brissacu mistrovství Evropy v létání horkovzdušných balonů. Vítězství chtějí v konkurenci osmdesáti týmů vybojovat i tři týmy české reprezentace. Že jsou bez výjimky z jižní Moravy není podle závodníků náhoda. Z Brna pocházejí nejlepší piloti a vyrábí se tu i nejlepší závodní balóny na světě, tvrdí reprezentanti.

„S mistrovstvím Evropy v létání balónů je to jako s Tour de France. Vyhrát znamená umístit se do desátého místa,“ vysvětlil jeden z pilotů Pavel Měřínský. Česko v létání horkovzdušných balónů reprezentuje už dvanáct let, Michael Suchý dokonce o tři roky déle. Mnohaletou zkušenost za sebou má i pilot třetího týmu Miloslav Škorpík.

Srpnové klání posádek v koších je podle reprezentantů nejdůležitější událost závodní sezóny horkovzdušných balónů na starém kontinentu. „Lidé si pod podobnou akcí obvykle představují setkání výletních balónů. Skutečný závod se od něj ale liší asi jako Velká cena Brna od víkendového srazu motorkářů. My jsme sportovci,“ zdůraznil Měřínský. Závodní stroje brněnských reprezentačních týmů jsou proto jiné než cibulovité balóny, které se obvykle vznáčí na obloze nad hlavami Brňanů. „Jsou menší a mají tvar ragbyového míče. Pilot s nimi proto může stoupat či klesat třikrát rychleji než s běžným strojem. Stěna balónu se nezbortí,“ popsal rozdíl Suchý.

Tým dotváří jeden kopilot, řidič doprovodného auta a navigátor, který z auta posádce v koši balónu pomáhá najít směr. Tři brněnské týmy navíc poprvé v historii české reprezentace doplňuje společný trenér. Role kouče se ujal americký pilot balónů a vítěz mistrovství světa z roku 1999 Bill Arras. Posádky spolu totiž nechtějí v Brissacu soupeřit, ale spolupracovat.

„Týmová práce je důležitá. Za letu spolu běžně komunikujeme vysílačkami a navzájem si radíme,“ vysvětlil přístup Suchý.

V zemi galského kohouta se trojice brněnských týmů utká s osmdesátkou horkovzdušných balónů z celé Evropy v téměř dvaceti disciplínách. Součástí je třeba série přistání na určená místa na zemi, takzvané kříže. Jindy se balón musí strefit do pomyslného kříže ve vzduchu. „Na rozdíl od většiny kolegů mám nejraději obyčejný hon na lišku. Jeden balón, tedy liška, se vznese. Ostatní posádky jej pak musí dohnat,“ přiznal se smíchem pilot Škorpík.

Létání v horkovzdušných balónech má v Brně hluboké kořeny. Podle reprezentantů odtud dokonce pocházejí nejlepší piloti. Létání tu totiž má dobré podmínky díky tradiční výrobě balónů. „Ten první v Brně vznikl už roce 1983. Továrnu na balóny a vzducholodě jsme založili krátce nato. Dnes jsme třetí největší výrobce na světě,“ poznamenal Suchý. Sám práci zkušebního pilota v továrně Balon Kubíček zasvětil celý profesní život. Zdejší výrobu ale chválí i jeho reprezentační kolega Měřínský. „Brněnský Extreme Racer je ferarri mezi závodními balóny. Ve světě nemá konkurenci,“ řekl Měřínský.