Mezi dvěma stovkami hodnocených měst České republiky obsadil čtvrté místo. Do první desítky pronikl ještě Vyškov, Brno skončilo na 105. místě.
Podle Michala Kaderky z agentury Datank, která soutěž i průzkum zpracovala, má Slavkov dobré podmínky pro podnikání. „Město je blízko dálnice i Brna, je tam nízká kriminalita a čisté ovzduší. Mladé zaměstnance lákají dostatečné kapacity mateřských školek a radnice má o polovinu více úředních hodin než je obvyklé,“ uvedl Kadrnka. I ceny pozemků jsou proti ostatním hodnoceným obcím třetinové.
Výsledky a pořadí určily statistické údaje a průzkum. A téměř padesátku ukazatelů vhodných podmínek pro podnikání hodnotili také sami podnikatelé. Kromě zázemí, konkurenčního a ekonomického prostředí ve městě například i nabídku pracovních míst, počet nezaměstnaných a také přístup veřejné správy k podnikatelům i k zaměstnancům. Otázky zjišťovaly i kvalitu života a bydlení, polohy města, životního prostředí nebo cen za služby a zboží.
V Jihomoravském kraji se kromě Slavkova výborně umístil i Vyškov, který obsadil šestou příčku. Na Brněnsku se nejvýše dostaly Šlapanice. Třiadvacáté místo si pochvaluje i tamní starosta Jaroslav Klaška. „Nechceme samozřejmě budovat město jen pro úspěchy v hospodářských soutěžích. Důležité je, aby tu lidé našli nejen dobrou práci, ale i bydlení a zábavu,“ zdůraznil Klaška.
Brno v soutěži obsadilo sto páté místo. Lidé tam mají dobré podmínky pro uplatnění. V Brně je množství zaměstnavatelů i oborů. Zaměstnavatelům tam nejvíce vadí vysoké ceny a přístup veřejné správy. „Jednání s veřejnou správou je někdy složité, já jsem si k němu dokonce musel přizvat právníka. Ale o cenách si třeba myslím, že jsou srovnatelné s ostatními velkými městy,“ míní brněnský podnikatel autodopravce Petr Valík. Mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára brání krajské město tím, že má složitější administrativu a ceny podnikatelé přizpůsobují kupní síle. „V Brně jsou vyšší platy než v menších městech, ale proto jsou i vyšší ceny pozemků a dalších věcí,“ uvedl Žára.
Podle ekonoma Marka Hatlapatky se výsledky soutěže nemají přeceňovat. „Města k nim mohou přihlédnout při zlepšování podmínek pro podnikatele i plánování dalších podnikatelských záměrů, ale pořád se z velké části jedná jen o čísla, která se neustále mění,“ upozornil ekonom.
ANETA NEJEZOVÁ