Jedním z cestujících je například Tomáš Zeiner z Brna. „Všechny spoje, které používám, začaly jezdit v naprosto nevhodné časy. Buď jednou moc brzy, nebo naopak moc pozdě. Alespoň zatím nemusím řešit jejich přeplněnost,“ stěžoval si muž.

Městská hromadná doprava v Brně. Ilustrační foto.
Prázdninové řády zůstávají. Dopravní podnik stále bojuje s nemocnými řidiči

Omezení hromadné dopravy v Brně

* Zavedl brněnský dopravní podnik v lednu.
* Důvodem je zdražování energií a snížená poptávka ze strany cestujících.
* Spoje nyní jezdí podle prázdninových jízdních řádů.

Právě opačný problém řeší třeba Dagmar Konečná. „Nejhorší jsou linky 31 a 33 ve směru na hlavní nádraží. Obzvlášť mezi druhou a třetí odpoledne. Absolutně nemám šanci nastoupit, trolejbusy jezdí plné studentů a já musím čekat minimálně pětadvacet minut, až se situace trochu uklidní. Nechápu, proč linky znovu neposílí,“ komentovala situaci rozhořčená Brňanka.

Spoje hromadné dopravy jezdí ve městě podle prázdninových jízdních řádů už víc než měsíc. Úplný návrat k původním časům odjezdů dopravní podnik zatím neplánuje. Důvodem jsou ekonomické problémy a nižší poptávka ze strany cestujících. „Jen za leden jsme totiž v minusu zhruba o čtyřicet milionů korun. Potýkáme se se zdražením energií a propadem tržeb z jízdného. Propad z jízdenek v lednu dosáhl až patnácti milionů korun, což svědčí právě o snížení poptávky,“ zdůvodnila kroky mluvčí firmy Barbora Doležalová.

Zástupci podniku k omezením původně přistoupili především kvůli vysoké nemocnosti řidičů v souvislosti s pandemií koronaviru. Už v únoru podle Doležalové posílili linku 12 a trolejbusy číslo 25 a 26. Se začátkem jarních prázdnin však spoje znovu jezdí jako v předchozích týdnech. „Od příštího pondělí budou spoje jezdit podle upravených jízdních řádů platných pro pracovní dny. Počítáme tedy s navýšením na jednotlivých linkách,“ ujistila Doležalová.

Ceny pohonných hmot letí raketově vzhůru.
Extrémní zájem o paliva: levná benzinka u Brna se mění v parkoviště, podívejte

Kvůli úsporám přistoupilo vedení dopravního podniku již dříve ke snížení teplot ve spojích. „Vycházíme z toho, že optimalizace byla pro nynější dobu správná. Ukazuje se, že se lidé do městské hromadné dopravy nevrací,“ připustil brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl. Po nedávném začátku semestru na vysokých školách se však spoje začaly znovu plnit. Zdražování jízdného zatím dopravní podnik neplánuje.