Na trojnásobný náklad rodičovských povinností si už Gataullin zvykl. „Nejtěžší to bylo, když se nám trojčata narodila. Teď jsem si už ale zvykl," říká otec. Práci má o něco ulehčenou díky tomu, že trojčata nejsou jednovaječná. Dcery Darju a Sofii a syna Damiána tak od sebe bezpečně rozezná.

Nákladné ale bylo pořízení školní výbavy. „Kromě obvyklých věcí, jako jsou školní brašny a psací potřeby, jsem pořídil každému vlastní psací stůl a židli. Vyšlo to na hodně peněz," přibližuje své trable Gataullin. Jedním dechem ale dodává, že se těší, až se bude s trojčaty učit. „Pomáhám se školou už staršímu synovi, který chodí do šesté třídy. Vysvětluji mu nejvíc matematiku, ale pomůžu i trochu s češtinou. Česky umím totiž trochu líp než manželka," vysvětluje otec.

Jako třídní učitelku dostala trojčata Ilonu Dostálovou. Ta učila už několik dvojčat. „Pokud budou chtít dva sourozenci sedět spolu, nebude mi to vadit. Rozsazovat je nehodlám," říká učitelka.

Podle ní musí učitelé k dvojčatům nebo trojčatům přistupovat individuálně. „Že vypadají stejně, neznamená, že jsou stejná i uvnitř. Každé má svou vlastní osobnost," dodává Dostálová.

JAN ČAMBORA


Nejvíc nadšené byly děti z počítadel a sešitů

Brno /REPORTÁŽ/ – Nervózní výrazy ve tvářích prvňáků střídá nadšení při zvuku prvního zvonění. Svou premiéru ve škole zažívají jen v Brně čtyři tisíce dětí. Tolik žáků do prvních tříd brněnských základních škol nikdy předtím ještě nenastoupilo.

Nejmladší školáky vítají s úsměvem na tváři jejich třídní učitelky. „Moc se na děti těším. Stejně jako na celý začátek školního roku," svěřuje se nadšeně Petra Policerová ze Základní školy Novolíšeňská.

Po osmé hodině šum ve třídách utichá a všichni pozorně naslouchají řediteli. „Doufám, že jste si pořádně odpočinuli a načerpali síly, ať můžeme pokračovat v práci," zahajuje oficiálně školní rok Josef Novák.

S důležitým prvním dnem dětem na některých školách pomáhají jejich zkušenější spolužáci „Prvňáky odvádíme do tříd. Ukazujeme jim, kde sedí a co všechno tam mají. V průběhu roku je potom párkrát navštívíme a zeptáme se jich, jak se daří s učením," vysvětluje osmák Jakub Vrána ze Základní školy Jasanová v Brně-Jundrově.

Překvapení v lavici

Nejvíc nadšené jsou děti z počítadel a sešitů, které na ně čekají nachystané na stole. „Počítadlo bude dobré do matematiky," ozývá se Matyáš. Nadšeně posouvá jednotlivé barevné kuličky tam a zase zpátky.

Začátek školního roku si užívají i ve Waldorfské základní škole, kde letos otevírají Duhovou třídu pro tělesně a mentálně postižené děti. „Ve třídě máme šest dětí, věnovat se jim bude učitelka a dva asistenti. Děti připravujeme do života, aby zvládaly každodenní záležitosti, ale v budoucnu i profesní život. Potkávat se budou na hodinách i se zdravými dětmi," vysvětluje výchovný poradce Roman Vančura.

Žáci šestého ročníku následně předávají každému z pětadvaceti prvňáků růži. Poté lidé postupně vytváří dvě řady od hřiště až ke dveřím školy tak, že pro prvňáky vzniká cesta. „Těším se, že mi máma bude dělat dobré svačiny, ale netěším se na domácí úkoly," svěřuje se šestiletý Jan Jakub Kubíček.

Někteří brněnští prvňáčci se ve svůj velký den setkávají s ministryní školství Kateřinu Valachovou. Jako dárek dostávají knížky. „Pomáhají fantazii a dělají radost všem dětem. Stejně jako tento den, který si budou pamatovat celý život," vítá školáky Valachová a přeje jim hodně štěstí ve škole.

EVA NAGYOVÁ
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI