Nová brněnská jízdenka obsahuje osm polí a vyjde na 156 korun. Po nástupu si lidé označí jedno políčko a mohou libovolně využívat městskou hromadnou dopravu na tři čtvrtě hodiny. Jedna jízda tak vyjde cestujícího na devatenáct a půl koruny. „Univerzální jízdenka se mezi cestujícími těší velké oblibě. Jelikož dochází v regionu od prvního března k jejímu zdražení ze 156 na 180 korun, rozhodli jsme se přijít s alternativou pro zóny 100 a 101," sdělil v pondělí generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.
Jízdenka nazvaná 8 cest po Brně nabízí podle Havránka v jednorázovém jízdném vůbec nejlevnější možnost přepravy. „Mohl by to být dobrý marketingový produkt. I s ohledem na digitální dobu. V této chvíli přicházíme s obyčejnou papírovou osmou. Toto není krok zpět, ale dvojnásobný krok dopředu," komentoval Havránek.

Představitelé dopravního podniku předpokládají, že o novou jízdenku budou mít cestující zájem. „Nyní máme už téměř padesát procent uživatelů jednorázových jízdenek, kteří využívají službu Pípni a jeď. Nicméně jsou konzervativnější lidé, kteří jsou zvyklí na papír, nebo nemají platební kartu. Pro ně je toto ideální záležitost a nemusí si pokaždé kupovat jízdenku v automatu," nastínil vedoucí tarifního odboru dopravního podniku Vít Prýgl.
Výhoda pro skupiny
Podle něj má nová jízdenka i tu výhodu, že když jede například osm lidí a bude v jeden okamžik označeno osm políček, na jízdenku může jet osm lidí. „Jízdenka je i ve zlevněné verzi pro děti do patnácti let a stojí polovinu, tedy osmasedmdesát korun," vyčíslil Prýgl. Takzvanou osmičku si lidé nekoupí kvůli rozměru jízdenky v autometech, ale jinak bude k dostání na více místech. „Už je máme v našich prodejnách a budou i v distribuční síti, například v trafikách," přiblížil Prýgl. Od března dochází v hromadné dopravě na jihu Moravy k úpravě jízdného. Za cestování autobusem nebo vlakem si lidé připlatí.
Cena se u jednorázového jízdného navýší v průměru o devatenáct procent. „S ohledem na současnou ekonomickou situaci a vzhledem k enormnímu růstu nákladů na provoz veřejné dopravy už nemůžeme tento krok odkládat. K poslednímu kompletnímu nastavení jízdného v integrovaném dopravním systému došlo v roce 2012,“ řekl už na podzim krajský radní pro dopravu Jiří Crha. Změny v ceníku jízdného se nebudou týkat městské hromadné dopravy v Brně. Základní hodinová jízdenka za pětadvacet korun zůstává jako jediná nezměněná v celém regionu. Patnáctiminutová jízdenka stojí v Brně nadále dvacet korun, ale mimo toto město se zkracuje na deset minut.