Majitelé restaurací si musí dát pozor například na slunečníky nebo markýzy v jednotné barvě. Omezit mají také loga a reklamu na zahrádkách. „Problémy budeme řešit nejprve domluvou a žádostí o nápravu. Teprve pokud majitelé neuposlechnou, dostanou pokutu. Případně také můžeme odejmout povolení a provozovatel by musel zahrádku zrušit,“ upozornila mluvčí Brna-středu.
Dodala, že už loni většina provozovatelů pravidla respektovala, proto radnice letos velké problémy neočekává.
Oslovení provozovatelé restaurací to potvrdili. „Venkovní posezení se snažíme mít od začátku jednoduché a v souladu s okolím. Proto nám nová vyhláška nevadí,“ řekl majitel restaurace Nok Nok v Zámečnické ulici Tomáš Pakosta.
Problémy neočekává ani Zdeněk Sklenář, který vlastní restaurace Tripoli a Zlatá loď. „Poté, co už jsme si situaci s radnicí i památkáři jednou vyjasnili, by problémy letos nastat neměly,“ poznamenal.
Na posezení venku už se těší Brňan Tomáš Sůsa. „Zahrádky mám rád, dát si venku pivo a cigaretu je skvělé. Nezáleží mi na tom, jak takové posezení vypadá. Ale jednotnější vzhled určitě není na škodu. Historické centrum města pak vypadá lépe,“ vysvětlil.
Jednotný styl vítají památkáři. „Každé město by si mělo hlídat veřejné prostředí, a to se bez regulace neobejde. Jinak vždy nastanou nějaké excesy,“ podotkl ředitel brněnského Národního památkového ústavu Zdeněk Vácha.
Podmínky určuje také brněnský magistrát. „Oproti loňskému roku jsme jen zpřesnili několik formulací, které vyvolávaly dotazy provozovatelů a vzbuzovaly nejasnosti,“ sdělila za magistrát Zuzana Šrámková.
Pravidla pro zahrádky
• Na zahrádce v centru Brna nesmí být žádná reklamní sdělení, loga, slogany ani nabídka provozovatele.
• Na volánech slunečníků a převisech markýz může být jen drobné reklamní logo.
• Na zahrádkách nesmí být barevné a prodejní pulty, zmrzlinové stroje, chladiče, větráky ani pergoly.
• Posezení musí být přímo na dlažbě. Podesty můžou majitelé použít jen ve výjimečných případech.