Mendlovo náměstí by tak mohlo získat novou podobu do pěti let. „Stávající návrhy nám přišly nedostatečné. Navíc bylo v plánu zachovat čtyřproudovou silnici, která je kolem náměstí zbytečná. Ponechání dvou pruhů navíc dopravu v místě zklidní. V Křížové ulici a Úvoze stejně řidiči jezdí po dvouproudé silnici," informoval Bořecký, který je zároveň radní za Brno-střed. Přestavba by měla vyjít na stovky milionů.

Podle vznikající koncepce auta pojedou z Křížové ulice středem náměstí kolem funkcionalistického domu z třicátých let. Lidé by na tramvaje čekali na jednom místě. „Zastávky pro tramvaje číslo jedna bychom zrušili a všichni by nastupovalo tam, kde nyní zastavují tramvaje číslo pět a šest," shrnul Bořecký.

Tramvaj číslo 1 po navrhované přestavbě pojede z Mendlova náměstí přímo na Hybešovu ulici. Odřízla by tak parkoviště a heliport pro vrtulníky záchranářů od zbylého areálu nemocnice. „Nová trasa povede za areálem nemocnice mezi parkovištěm a heliportem. Dále bude linka pokračovat až k parkovacímu domu Milenium," doplnil náměstek primátora Mrázek.

Náčrt navrhovaných dopravních změn na Mendlově náměstí v Brně.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE

Koncepci nyní prověřují pracovníci Brněnských komunikací. „Pokud koncept schválí, budeme se jím na magistrátu dále zabývat. Zahájíme také jednání s vlastníky pozemků nebo budov," doplnil Mrázek.

Podle Mrázkova předchůdce v úřadu Roberta Kotziana bude právě výkup pozemků problémový. „Neumím si představit, že by bylo reálné vykoupit všechny domy a sklady, které na plánované trase stojí. Takzvaný průraz na Hybešovu ulici není nic nového," zhodnotil Kotzian. Problematiku výkupu pozemků na trase zmínil také vedoucí dopravního odboru brněnského magistrátu Vladimír Bielko. „Vzniklo už několik plánů na řešení náměstí. Například i průjezd Pekařskou ulicí a projetí tramvají pod Špilberkem na Joštovu ulici," doplnil Bielko.

Také ředitel Fakultní nemocnice u svaté Anny Martin Pavlík o navrhovaném konceptu nic nevěděl. „Slyším to poprvé. Pokud by nám tramvaj měla jezdit přímo pod areálem mezi nemocničními budovami a parkovištěm s heliportem, probral bych to s investičním oddělením," sdělil šokovaně Pavlík.

Podle Mrázka plánuje ještě město s vedením nemocnice o konceptu podrobně jednat. „Uvažujeme, že na trati nainstalujeme prvky, které by omezovaly hluk pod areálem nemocnice. Vše chceme navrhnout tak, abychom do nemocničního areálu zasáhli minimálně," doplnil náměstek primátora.

Zklidnění dopravy

Bořecký s Mrázkem si od přestavění náměstí slibují kromě zklidnění dopravy také celkovou změnu. „Cílem je z Mendlova náměstí udělat místo, kde budou lidé trávit volný čas. Tramvajovou smyčku chceme úplně zrušit a z místa udělat park," doplnil Bořecký. Tramvaje by se měly otáčet před vozovnou v Pisárkách.

Podle náměstka primátora pro územní rozvoj Martina Andera je průraz na Hybešovu zanesen v územním plánu. „Část náměstí bude vždy plnit funkci dopravního uzlu. Náměstí je ale rozsáhlé. Před pivovarem je místo pro přestupní uzly. U kláštera si zase představuji pobytovou zónu. Vše ale záleží na zklidnění dopravy," vysvětlil Ander.

Odborník Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu je z návrhu dvojice rozpačitý. „Je tam jedna z nejsložitějších křižovatek v Brně. Záleží na technických podmínkách a průjezdnosti dalších silnic. Kromě řidičů doprava ovlivní také chodce. Snad bude dostatečně zajištěna jejich bezpečnost," uvažuje Frič.

O přestavbě Mendlova náměstí přitom už před dvěma lety rozhodlo bývalé vedení magistrátu. „Tramvajovou smyčku jsme plánovali přesunout tam, kde nyní zastavují autobusy a trolejbusy. Na místě současné smyčky bychom nechali prostor pro park," popsal bývalý náměstek primátora pro dopravu Kotzian.

Auta měla podle jeho plánu jezdit u jižní a západní hranicí náměstí. „Silnice u klášterní zdi měla plně sloužit dopravnímu podniku. Oddělením silniční a hromadné dopravy jsme si slibovali klidnější situaci. S novým návrhem bude rekonstrukce Mendlova náměstí dražší a zabere více času. Město teď ztratilo dva roky, za které jsme projekt navrhli a přijalo ho i zastupitelstvo napříč stranami. Magistrát je v návrzích opět na nule," kritizoval Kotzian.