Cesta přeplněným autobusem, který má většinou zpoždění. Tak začíná a končí každý pracovní den Pavla Horáka. Před několika měsíci se přistěhoval na nové bystrcké sídliště Kamechy. „Myslím, že doprava tam není moc vychytaná. Sice nedávno přidali autobusy, ale ve špičce jsou i ty plné," postěžoval si muž.

Město chystá zlepšení. Konečně začalo naplno připravovat protažení tramvajové trati na Kamechy. „Na prodloužení tramvajových tratí se podle všeho dají mezi lety 2014 a 2020 čerpat evropské dotace. Jednou z prioritních tras, které chceme stavět, je právě ta na Kamechy," řekl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Nová trať vyjde řádově na stovky milionů. Její hlavní výhodou je to, že oproti autobusům zajistí mnohem větší kapacitu vozů.

Radní měli už včera jednat o investičním záměru pro stavbu. Ale z jednání bod stáhli. „Doděláme ještě druhou variantu vedení trati. Zahrneme do ní i to, že na Kamechách má vyrůst obchodní středisko. Stavbu s ním musíme zkoordinovat," vysvětlil zdržení vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko.

Nová trať podle něj začne u konečné stanice Ečerova a skončí u žebětínského rybníka. „Vyhodnocujeme, jestli je lepší původní varianta tunelem a středem sídliště, nebo podél silnice do Žebětína," sdělil.

Osloveným Brňanům je zatím jedno, kudy tramvaj pojede. „Nedovedu si představit ani jednu variantu. Obě verze mají své pro i proti. Koleje podél cesty by asi trochu komplikovaly procházky z Bystrce do lesa u Borovice. Chodím tam ráda se psem. Koleje skrz Kamechy by zase byly hlučné, ale měla bych to blíž na zastávku," řekla například Jana Kocourková, která na sídlišti bydlí.

Starosta Bystrce Vladimír Vetchý také žádnou z variant neupřednostňuje. „Podpořím tu, která povede k rychlejší stavbě. Dopravní obsluha Kamech je totiž už dlouho provizorní," řekl.

Trať má město začít stavět za čtyři až pět let. Na příští rok počítá se zpracováním potřebné dokumentace za šest milionů korun.

Tramvajové linky, které Brno plánuje do roku 2020.

To samé platí pro další tři prodloužení tramvajové sítě. „Nejdál jsme s prodloužením tramvaje ze Štefánikovy čtvrti na Lesnou. Tam už jednáme i o potřebném rozšíření mostu směrem na Lesnou," uvedl vedoucí Bielko.

Nejpotřebnější je podle něj ale protažení tramvaje z Osové do univerzitního kampusu v Bohunicích. Tunelem. „S kampusem se u sídliště objevilo třicet tisíc lidí, kteří tam každý den jezdí. Tramvaj je proto nutná. Stavba je výhodná i tím, že lidmi jedoucími do kampusu se obsadí tramvaje, které vozí lidi ze sídliště, ale do něj přitom jezdí prázdné," poznamenal Bielko.

Poslední z nových tratí, které chce město začít stavět, má obsloužit nové odsunuté vlakové nádraží. Propojí je jak s Novými sady, tak s Plotní ulicí.

I o ní radní včera jednali. Schválili zpracování studie dopravní obsluhy nádraží. „Prověří nejen hromadnou dopravu, ale i osobní, pěší či cyklistickou," poznamenal Kotzian.

Dopravní podnik plány na rozšiřování sítě vítá. Tramvaj považuje za nejvýhodnější druh spojení. „Všechny oblasti města napojené na tramvaje mají komfortní a rychlé spojení do centra," řekla mluvčí podniku Linda Hailichová.

Dodala, že zprovoznění nové tramvajové trati vždy mění i chování lidí. „Mnozí z nich začnou jezdit tramvají místo autem. Ukazují to průzkumy," zdůraznila.

Tramvaje podle Hailichové také šetří peníze, jejich provoz je levnější než u autobusů.