Cyklisté jedoucí ve stejném jízdním pruhu vedle aut nebo vozů městské hromadné dopravy. Nepřehledné a někdy i nebezpečné situace. V řadě brněnských ulic, které nechali zástupci města od roku 2010 zrekonstruovat, mohli podobným záležitostem předejít. Po opravách v nich ale chybí cykloopatření, i když je doporučoval deset let platný generel.

Mezi takové ulice patří Minská s Horovou, Pionýrská s Kotlářskou, spodní část Husovy, Cejl, Milady Horákové nebo část Křenové. „Generel do nich navrhoval umístit samostatné pruhy či piktogramy,“ upozornil muž, který na zrekonstruované ulice bez opatření poukázal. Nepřál si uvést své jméno, redakce ho ale zná.

Dvouletý Tobiáš Kazda z Malešovic na Brněnsku prodělal bolestivou léčbu zhoubného nádoru na ledvině.
Ve dvou letech má za sebou ozařování i chemoterapie. Tobiáš porazil těžkou nemoc

Podle městského radního pro dopravu Petra Kratochvíla zástupci města při úvahách o budoucí podobě zrekonstruovaných ulic vychází vždy z návrhů obsažených v cyklogenerelu. „Nepamatuji si projekt, který by na začátku nepočítal s cykloopatřením. Později naráží na technické problémy, vyjádření orgánů nebo třeba nedostatečnou šířku ulice,“ vysvětlil Kratochvíl.

Nezávazný dokument

Generel cyklistické dopravy ve městě je koncepční a právně nezávazný dokument. Určuje trasy pro vedení cyklodopravy a navrhuje jejich technické řešení.

Kratochvíl doplnil, že při opravách ulic představitelé města často naráží na problém, že je nemají kam rozšířit tak, aby v nich vzniklo místo například pro samostatný cyklopruh. „Je rozdíl mezi rekonstrukcí a opravou. Při ní nemůžeme měnit uliční profil vozovky. Týká se to třeba Veveří nebo Merhautovy,“ uvedl.

Zrekonstruované ulice bez cykloopatření  

Cejl
Veveří
Merhautova
Milady Horákové
Spodní část Husovy
Minská s Horovou
Pionýrská s Kotlářskou
Část Křenové od nádraží

U cykloopatření zástupci města zvažují i možnosti náhradních cyklotras. „V některých případech je na kole výhodnější ulici pohodlně objet třeba vedlejší ulicí, kde už opatření je,“ zmínila za brněnský magistrát Anna Dudková.

Zrekonstruované brněnské ulice bez odpovídajících cykloopatření podle zástupců spolku Brno na kole svědčí o tom, že je cyklodoprava odstavená na druhou kolej. „Řidiči se pak diví, že s nimi v jízdním pruhu jedou také cyklisté. Oni ale nemají kam uhnout. Pokud se při opravě najde metr a půl na cyklopruh, pomůže to všem,“ řekl člen spolku Marek Lahoda.

Upozornil, že původně měl cyklopruh přibýt třeba v nedávno opravené Merhautově. „V pondělí jsem tam jel na kole do kopce a brzdil tramvaj, protože jsem neměl kam uhnout,“ popsal Lahoda.

Vyznačení cyklopruhů či piktogramů ovšem pomůže zpřehlednit dopravní situaci i podle odborníků. „Řidiče upozorní na místo, kde jezdí cyklisté, věnují mu větší pozornost,“ sdělil krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek.