„Kraj před čtyřmi roky rozhodl, že se zaměří na nákup tramvají. Jako jediný v republice. A že pokud chceme modernizovat vlaky, musíme tak udělat na vlastní náklady,“ sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Díky evropským dotacím tak odstartoval nákup devětadvaceti nízkopodlažních tramvají Škoda známějších díky designérovi jako Porsche. „Z dotace jsme koupili devět tramvají za 552 milionů korun,“ potvrdila mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Mimobrněnští ovšem upřednostnění krajského města kritizují. Vlaky totiž podle nich jsou už naprosto nevyhovující. „Tramvaje v Brně sice budou nízkopodlažní, ale u vlaků, které jezdí z Blanska, jsou schody pro nastupování příliš tak vysoko a dveře hodně úzké. Já to sice zvládnu, ale dennodenně vidím, jak s tím staří lidé nebo maminky s kočárky bojují. Jednou jsem dokonce viděla spadnout starší ženu,“ kritizovala Dagmar Kulaviaková z Blanska.

Kultuře cestování podle ní neprospívá ani všudypřítomné graffiti, přes které často nelze ani vidět z okna. „Na vagonech je hodně vidět, že už jsou staré,“ posteskla si mladá žena jezdící vlakem několikrát týdně.

Ke kritice se připojil i starosta Ivančic na Brněnsku Vojtěch Adam. „Mělo si investovat do vlaků, jimiž jezdí lidé celého kraje. A jsou značně zdevastované,“ myslí si Adam. Zastaralé vlaky jsou problém i podle ředitele Centra pro efektivní dopravu Petra Šlegra. „V celé republice převládají třicet let staré soupravy. Je to špatně, železnice má být páteří hromadné dopravy,“ podotkl Šlegr.

Vizualizace vlaku PESA Bydgoszcz.

Naopak představitelé kraje rozhodnutí svých předchůdců brání. „Je třeba modernizovat všechny druhy dopravy v kraji. V tomto případě to pomohlo dopravě nejen Brňanům, ale také všem, kteří krajské město navštěvují", upozornil náměstek hejtmana pro dopravu Václav Horák.

Za rozhodnutím stojí i zastupitel za Občanskou demokratickou stranu, která spolu s lidovci přiklepnutí peněz tramvajím schválila, Jiří Kadrnka. „Dát peníze na vlaky by znamenalo jen skrytou dotaci Českým drahám,“ upozornil Kadrnka.

Tramvaje v Brně ročně přepraví 200 milionů cestujících. Dráhy přesná čísla tají. Oznámily jen, že brněnským nádražím denně projde šedesát tisíc lidí. Do tohoto počtu se ovšem nepočítají cestující, kteří v Brně do vlaků nenastupují či z nich nevystupují.

Podle optimistických odhadů se moderních souprav Link polské společnosti Pesa Bydgoszcz Jihomoravané dočkají až asi za tři roky. „Za 875 milionů korun nakoupíme sedm elektrických jednopodlažních soustav. Nahradí zastaralé pantografy na trase linky S2 mezi Křenovicemi a Letovicemi,“ uvedla mluvčí Šubová. Do té doby se podle ní musí lidé spokojit jen s rekonstruovanými přestavěnými staršími soupravami.

Moderní vlaky na všech tratích chtějí představitelé kraje získat díky tendru na železničního dopravce, který připravují a ukončit jej hodlají ke konci roku 2015. „Očekáváme, že nový dopravce nabídne i modernější vlaky,“ nastínil náměstek Horák.