Stanici vedle frekventované stezky ve čtvrtek nainstalovali pracovníci Brněnských komunikací, její nákup zaplatilo město.

„V loňském roce získala aplikace Cyklodoprava v Brně ocenění v soutěží Společně otevíráme data? S výhrou se pojila i peněžní odměna třicet tisíc korun, za kterou jsme před nedávnem stanici zakoupili," uvedli zástupci města na facebooku Chytré Brno.

Mládě sojky zachráněné z hlubokého příkopu v centru Brna.
Jedno mládě spadlo do příkopu, druhé běhalo u kolejí. Sojky zachránili strážníci

Spravit své kolo může u cyklostezky kdokoliv. Červený servisní stojan zájemcům slouží bez časového omezení.

Vítěznou aplikaci loni vytvořili pracovníci oddělení dat, analýz a evaluací brněnského magistrátu.

Ilustrační foto.
Otec přecházel v Brně se synem silnici mimo přechod. Chlapce srazilo auto

Cykloopatření po pandemii? Kvůli viru si na ně lidé počkají

V době nouzového stavu kvůli pandemii koronaviru si jízdu ulicemi Brna kvůli úbytku aut vyloženě užívala. „Viděla jsem, že se na kolech v době pandemie pohybuje víc lidí, a bylo poznat, že nemají takový strach,“ popisuje cyklistka Anežka Adamcová. Podobně, jako některým dalším, by se jí líbilo, kdyby se představitelé města rozhodli změnit dopravu ve prospěch cyklistů. Rychlejšího vzniku cykloopatření se ale nedočká. Kroky proti epidemii ho naopak zpomalily.

Radní výstavbu uspíšit nemohou. „Aby město při současných zákonech za dva měsíce dokázalo zrychlit proces projednávání záměrů nových úseků, to nejde. Nastala opačná situace, protože řada jednání se kvůli nemožnosti se setkat odročila. Bez ohledu na koronavirus přesto pokračujeme v projektech, které souvisí s rozšiřováním cykloopatření,“ sdělil městský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Mateřská škola. Ilustrační foto
Školka v brněnské Bystrci musela uzavřít třídu. Jedno z dětí je nakažené

Z připravovaných opatření zmínil přibývající cyklostojany či nedávný příchod dalšího provozovatele sdílených kol do města.

Zástupci spolku Brno na kole označili nevyužitou možnost zlepšit podmínky pro cyklisty v době pandemie za promarněnou příležitost. „V momentě, kdy ustoupila auta, byla příležitost prosadit cykloopatření. Brno ale není schopné něco takového zařídit,“ zkritizoval za spolek Michal Šindelář.

Přeorientování dopravních systémů více na cyklisty naopak oznámili v jiných evropských městech. „Plánujeme udržet obsazenost metra na méně než dvou třetinách stavu před pandemií. Namísto průměrných 1,4 milionu jízd denně pojme maximálně čtyři sta tisíc pasažérů,“ řekl pro server CityLab Daily primátor italského Milána Beppe Sala.

Ilustrační foto.
Zima jako v dubnu. Lidem víkendové plány zkomplikuje chladné počasí a déšť

V Miláně výrazně sníží počet aut v ulicích, přestavbou silnic vznikne pětatřicet kilometrů úseků pro cyklisty. Chtějí tak zlepšit i kvalitu vzduchu. Podobná opatření chystají i v Římě, Berlíně nebo Paříži.

Podle odborníků ovšem lze zlepšit vzduch i jinými opatřeními v dopravě. Například zlepšením plynulosti dopravy. „Zkvalitnění ovzduší pomůže dostavění velkého městského okruhu či jeho částí, zvýšení kapacity silnic nebo koordinovaně plánované opravy tak, aby se netvořily zácpy,“ vysvětlil vedoucí oddělení kvality ovzduší Českého hydrometeorologického ústavu v Brně Jáchym Brzezina.