Národní divadlo Brno odstartovalo sezonu 2018/2019 hned první zářijový týden stále ještě ve svém dočasném azylu na výstavišti v pavilonu P. V režii uměleckého šéfa souboru Jiřího Heřmana zde uvedlo Smetanovu operu Libuše. Důležitým mezníkem však bude datum 17. listopadu a premiéra nové inscenace Janáčkových Příhod lišky Bystroušky, kterou se po roční rekonstrukci soubor vrátí do opra-veného Janáčkova divadla. „Jde o operu, která byla prvním představením v novém Janáčkově divadle v roce 1965,“ popsal Heřman.

Dalšími premiérami budou Verdiho Don Carlos v režii Martina Glasera a hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka, režisér David Radok připraví Poulencův Lidský hlas, doplněný třemi fragmenty, které Bohuslav Martinů vybral ze své opery Juliette. „V koprodukci s Operou Göteborg ztvární ústřední postavu v Lidském hlasu a titulní roli Juliette vynikající švédská sopranistka Kerstin Avemo, o hudební nastudování se postará Marko Ivanović,“ uvedla dramaturgyně opery Patricie Částková.

Baletní soubor si v příští sezoně připomene sto let od prvního uvedení Čajkovského Labutího jezera na brněnském jevišti. „Tato klasika dostane v obnovené premiéře novou kostýmní i scénickou výpravu. Konečně bude představení vypadat tak, jak má,“ uvedl šéf baletu Mário Radačovský. Doplnil, že k osmdesátému výročí brněnské světové premiéry uvede soubor v režii Martina Glasera historicky sedmé nastudování Prokofjevova Romea a Julie.

Mahenova činohra nastuduje celkem pět nových titulů. Inscenace Milenci nebes v režii Mariána Amslera připomene romantickou postavu mima Jeana-Baptis-ty Deburaua, Jánošík Revisited zase oživí známou zbojnickou legendu od Jiřího Mahena. „Čeká nás i adaptace části románu Marcela Prousta Hledání ztraceného času v režii J. A. Pitínského. Poslední novinkou bude Hana, dechberoucí výpověď o nezvratnosti osudu tří generací žen ve 20. století. Podle knihy jedné z nejčtenějších českých autorek současnosti Aleny Mornštajnové ji připraví Martin Glaser,“ nalákal umělecký šéf činohry Martin Františák. Divadlo Reduta připomene například pohnutý život spisovatele Rudolfa Těsnohlídka v české premié-ře hry Mne blesk se dotekl.

Městské divadlo Brno zahájilo sezonu minulý víkend premiérou autorské inscenace Osmyčky, která osobitě mapuje většinu významných událostí z české historie. „Dalšími premiérami budou například rodinný muzikál Big proslavený filmem s Tomem Hanksem nebo dramatizace románu Anna Karenina, obojí v režii Petra Gazdíka. Autorské trio Slovák, Šotkovský, Štěpán přetaví klasickou fotbalovou pohádku od Eduarda Basse Klapzubova jedenáctka do hudební komedie ve swingovém rytmu,“ nalákala mluvčí divadla Lenka Pazourková. Z dalších titulů se objeví adaptace proslulého románu v dopisech Nebezpečné vztahy, rocková opera Rent či završení volné hudební trilogie z pera Zdenka Merty a Stanislava Moši Ráj.

Divadlo Husa na provázku zahájilo sezonu premiérou dramatizace románu Franze Kafky Amerika v režii hostujícího Michala Dočekala v hlavní roli s Martinem Donutilem. Ten je nově členem Městských divadel pražských, s Provázkem však bude nadále úzce spolupracovat. „Dále uvedeme adaptaci Dostojevského novely Hráč v režii Michala Háby. Na jaře příštího roku potom pašijový příběh Mariina volba z pera autorské dvojice Milan Uhde a Miloš Štědroň, kteří patří už dlouhá léta ke kmenovým tvůrcům Provázku. Režie se ujme Juraj Nvota,“ přiblížil Miroslav Oščatka, který je až do konce letošního roku uměleckým šéfem souboru. Poté jej ve funkci nahradí Anna Davidová, dříve Petrželková.

Divadlo Bolka Polívky plánuje hlavní taháky až na jaro příštího roku. „Ve druhé polovině sezony připraví další ze svých autorských projektů principál Bolek Polívka, zatím s pracovním názvem Klíště. Dalšími premiérami budou ve spolupráci se společností StageArtCZ inscenace Horská dráha, ve které se setkají Milan Kňažko s Evou Novotnou, a autorská klaunérie Palo Seriše,“ sdělil ředitel divadla Ondřej Chalupský. Dodal, že pokračovat budou i festivaly Přes čáru či Ženy ženám nebo oblíbená talk-show Tell or Show.


LENKA KOLEGAROVÁ