Stezka v Lidické ulici byla předmětem diskusí nejméně od roku 2013. K projektu měli tehdy výhrady jihomoravští policisté. Ti se obávali, že kvůli cyklopruhu začne místem projíždět více lidí, což bude mít za následek také více střetů se řidiči. „Zavedením navržených opatření by došlo ke zvýšení pohybu cyklistů po uvedených komunikacích. Existuje vážný předpoklad ohrožení bezpečnosti cyklistů při manévrech změny směru jízdy vozidel v hustém provozu, kdy může nastat přehlédnutí cyklisty,“ napsali tehdy dopravní policisté ve svém stanovisku. Dokument má Deník Rovnost k dispozici.

V případě dopravního značení jsou však policejní stanoviska nezávazná, proto může město cyklopruhy vyznačit navzdory nesouhlasu. K tomu se nicméně v uplynulých letech neuchýlilo. „Co v Praze řeší jako na běžícím pásu, trvá v Brně deset let. Cyklopruh v Lidické ulici je možno přivítat jako zlepšení, zároveň ale slouží i jako připomínka toho, jak funguje veřejná správa v Brně, když se na triviální dopravní značení čeká dekádu,“ pokrčil rameny předseda spolku Brno na kole Michal Šindelář.

Na rozšiřování cyklodopravy se nicméně podle Šindeláře vyvíjí v Brně čím dál větší tlak. V uplynulých měsících tak výrazně pokročila příprava projektů pro stavbu opatření, především tedy pro stavbu cyklostezek a vyznačování pruhů určených cyklistům v ulicích. „Centrum města se postupně obkličuje výstavbou stezek, které generují ještě větší množství bicyklů v ulicích. Tak se začne lámat chleba. Nyní už je cyklodopravu extrémně těžké ignorovat,“ připustil Šindelář.

V době lockdownů vzrostl také počet rekreačních nadšenců, kteří si jízdu na kole vychutnávali třeba podél brněnských řek Svratky a Svitavy. Proto vznikají i projekty, jež řeší, jak kapacitu podél zmíněných vodních toků navýšit. Anna Dudková z tiskového střediska brněnského magistrátu zároveň vyjmenovala, které z nich by se měly uskutečnit ještě letos. „Připravují se cyklopruhy v Křižíkově ulici, podél Libušiny třídy, Lesnické ulice nebo několik cykloobousměrek a dalších organizačních opatření,“ sdělila Dudková.

V černé díře

Městský radní pro dopravu Petr Kratochvíl ujistil, že se s opatřeními pro cyklisty počítá v následujících letech při opravách Pekařské či Štefánikovy ulice a Veveří. „Pracujeme na tom, abychom prostor pro Brňany jedoucí na kole zohlednili ve všech připravovaných projektech a studiích. Pakliže se tím ale začneme zabývat nyní, v ulicích se změny projeví nejdříve za několik let. S plynulou dopravou rovněž počítáme ve všech větších plánech, jako jsou Nová Zbrojovka a podobně,“ zdůraznil Kratochvíl.

Přesto mnohým cyklistům chybí stezky pro bezpečný pohyb v centru už nyní. Patří mezi ně třeba nadšenec Jan Němec, který se na bicyklu vydává přes město do práce. „Logické napojení je asi největší neduh cyklostezek v Brně. Vždy je jen nějaký krátký úsek, který zničehonic začne a pak stejně rychle skončí. Pokud se vám z kteréhokoli směru podaří dostat do blízkosti nádraží, tak se najednou ocitnete v černé díře pochodů a rušných silnic,“ stěžoval si nedávno Němec.

Malou útěchou může být Brňanům zatím alespoň podjezd pod Hladíkovou ulicí, jenž vyřeší složité přejíždění přes frekventovanou čtyřproudovou silnici. V opačném případě by lidé museli pokračovat asi dvě stě metrů k nejbližšímu přechodu, a pak se stejný úsek vracet zpět. S výstavbou začali dělníci v uplynulém roce, projekt má být hotový ještě letos.