Za první tři dny ji podepsala tisícovky lidí. „Chceme jednotně ukázat, že představitelé Brna a jeho magistrátu musí jednat s občany o zásadních plánovaných změnách," sdělila iniciátorka petice Hana Kašpaříková ze sdružení Čisté Tuřany.

Dodala, že první část petice dostali už před svým středečním zasedáním do rukou radní města. „Rada změny schválila a na petici ani email nijak nereagovala. Petice však pokračuje a bude kulminovat kolem prosincového jednání zastupitelstva, které by mělo o případných změnách definitivně rozhodnout. Chceme našim zastupitelům i touto formou ukázat, že jdou proti vlastním obyvatelům," zdůraznila Kašpaříková.

Náměstek primátora odpovědný za dopravu Robert Kotzian ujistil, že se lidé odpovědi dočkají. „Petici řádně projednáme. Ale stížnosti, které kritizují úplně vše, a zároveň nenabízejí žádnou alternativu, beru s rezervou," upozornil náměstek.

Podle Kašpaříkové je ale petice formulovaná obecně úmyslně. „Proti většině změn se v ní stavíme záměrně. Plánovaná omezení se totiž dotknou doslova každého v Brně," zdůraznila Kašpaříková.

Změny podle ní výrazně snižují komfort všech cestujících. Nejen prodloužením intervalů mezi spoji, ale také zrušením či změnou některých linek. „Problém vidíme v tom, že bude třeba častěji přestupovat. To se dotkne zejména starších lidí a matek s kočárky. Zkrácením a přesunem linek budou víc zatíženy ty zbývající. Přitom jsou často už tak plné," upozornila.

Jako příklad zmínila vedení autobusové linky 63 přejmenované na 59, která pojede pouze do Komárova. „To více zatíží tramvaje číslo 12, která zůstane jedinou tramvajovou linkou z Komárova. Navíc netušíme, jak budou lidé přebíhat frekventovanou křižovatku na konečné v Komárově. Starší lidé a matky s kočárky budou zdolávat tamní podchody s obtíží," nelíbí se Kašpaříkové.

Ztráta autobusové linky se nelíbí také Michalu Závodskému ze sdružení Masarykova čtvrť. „Město chce zrušit autobusovou linku 51 a nahradit ji trolejbusem číslo 35. Ovšem pouze v trase z Barvičovy na Mendlovo náměstí. To znamená, že Masarykova čtvrť přijde o přímé spojení mimo jiné na Úzkou, tedy na hlavní vlakové nádraží, Vaňkovce, Tescu a podobně, ale především na Zvonařku," upozornil Závodský.

Podle náměstka Kotziana si ovšem lidé musejí uvědomit, že brněnská doprava je založená na přestupech. „Chápu, že třeba zrušení jednapadesátky lidem z Masarykovi čtvrti vadí. Ale je opravdu tak bolestivé na Mendláku přestoupit? Ani nyní nemají všechny odlehlejší městské části přímou linku do centra. Podle logiky protestujících bychom jim to asi měli zařídit i jim. To ovšem znamená neúměrné navýšení rozpočtu na dopravu a také zahlcení silnic jen prostředky hromadné dopravy," řekl Kotzian.

Město chystá omezení dopravy pro příští rok protože přišlo ve svém rozpočtu o více než miliardu korun a dopravnímu podniku tak dokáže dát jen stejnou částku jako letos. Tedy 1,73 miliardy korun. Jenže na energiích pro tramvaje, trolejbusy a autobusy zaplatí podnik kvůli růstu cen o padesát milionů více. A uspořit je tedy musí jinde. „Nemám radost, že musíme linky omezovat. Ale nikdo nenavrhl jedinou další možnost, jak peníze ušetřit. Tedy kromě možnosti, dát z rozpočtu města o těch padesát milionů více. O takovém návrhu určitě na zastupitelstvu mluvit budeme," poznamenal Kotzian.

Právě zasedání zastupitelstva příští týden vidí lidé jako příležitost ke změně rozhodnutí města. „Brňany vyzýváme, aby kromě sbírání podpisů pod petici osobně přišli i na zastupitelstvo a zde přímo zastupitelům řekli, co si o škrtech myslí," uvedl Závodský.

Kromě občanských sdružení slibují napjatou atmosféru i opoziční zastupitelé. „Jako celek není materiál úplně nesmyslné. Ale špatná řešení určitě budeme připomínkovat," zdůraznila zelená zastupitelka Jana Drápalová.