Řádění obchodníků, kteří se zaměřují na starší lidi, zůstává silné i po lednové úpravě zákona. Podle ní musejí pořadatelé předváděcích akcí upozornit Českou obchodní inspekci nejpozději deset dní před konáním. Inspekce od zavedení zákona zdvojnásobila počet kontrol. „Získali jsme lepší přehled o konání těchto akcí," uvedla mluvčí inspektorů Miloslava Fléglová.

Víc akcí než kontrol

Dodala, že všechny podezřelé prodeje organizace nepodchytí. „Zaměřujeme se na nové subjekty na trhu a na ty, na jejichž akcích v minulosti zjistila porušení povinností," sdělila mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.

Praktiky šmejdů, jak se podvodným podnikatelům od uvedení stejnojmenného dokumentu Sylvie Dymákové přezdívá, zažil třeba sedmašedesátiletý muž. Za jednu návštěvu akce zaplatil nakonec šedesát tisíc korun. „Nabízeli nám domácí pekárnu, odšťavňovač a podobné předměty. Až po koupi jsme zjistili, že ostatní společnosti prodávají stejné věci za mnohem nižší ceny," svěřil se muž z Hodonína, který si nepřál uvést své jméno. Redakce ho však zná.

Podle Gerty Mazalové ze Sdružení pro obranu spotřebitelů šmejdů neubývá. „Mají nové triky. Vozí třeba lidi do zahraničí, zejména do Turecka, kde jim nabízí luxusní koberce a šperky za přemrštěné ceny. A inspekce tam za nimi nemůže," řekla Mazalová.

Dobrovolný nákup

Zejména starší lidé se na akce stále vydávají sami a dobrovolně. Podle psychologů za to může hlavně věk. „Prudce jim klesá schopnost plánování, rozhodování a řešení problémů. Opravdu to nejsou nepoučitelní hlupáci, ale zkrátka jsou znevýhodnění svým věkem," podotkla psycholožka a spoluautorka dokumentu Romana Mazalová.

Podle ředitelky inspektorátu pro Jihomoravský a Zlínský kraj Tatiany Neuhybelové lidem pomůže jen to, když na akce nebudou chodit, nic nekoupí a nepodepíšou. „Naše úloha je především ochrana spotřebitele v oblastech, kde se nemůže chránit sám. Účast na předváděcí akci je rozhodnutí každého," dodala.

Mazalová věří, že situaci může částečně vyřešit i další úprava zákona, kterou navrhují. „Chceme, aby obchodníci na pozvánkách uváděli i ceny nabízených výrobků. Kdyby to lidi viděli, nikam nejedou," zdůraznila Mazalová.

Šmejdi navíc neubližují jen zákazníkům. Podle Neuhybelové na špatném jméně předváděcích akcí tratí i slušní obchodníci. „Obrátily se na nás i firmy, které se snaží podnikat v souladu s právními předpisy. Teď je ale lidé hází do jednoho pytle," sdělila.

TOMÁŠ KREMR


Šmejdi. Infografika