Nových kolejí a výhybek se dočká Mendlovo náměstí, jeden z hlavních dopravních uzlů v Brně. „Koleje a výhybky jsou na hranici životnosti, tramvaje zde jezdí maximální rychlostí deset kilometrů v hodině," popsal technický ředitel dopravního podniku Jaromír Holec. Podle odhadů tudy projede více než třináct set spojů za den.

Oprava umožní, aby se v křižovatce bezpečně vyhnuly dvě linky jedoucí proti sobě. Nově také na signál volno stihnou vjet do zastávky dvě tramvaje za sebou místo jedné. Práce by měly být hotové do konce srpna a budou stát čtyřicet milionů korun.

Výluky se dotknou hned několika tramvajových linek, a proto dopravní podnik vyšle na dopravní uzly informátory, kteří pomohou lidem najít správný spoj. „Nebudeme na Mendlově náměstí nasazovat žádné náhradní autobusy. Cestující dojedou vždycky na dohled k náměstí a k navazující zastávce ten kousek dojdou," nastínil vedoucí dopravního odboru Jan Seitl. Všechny provizorní zastávky jsou bezbariérové a průchody kolem staveniště budou pro vozíčkáře nebo matky s kočárky přizpůsobené minimálně v jednom směru.

Dopravu usměrní policie

Cestujícím při hledání spojů poradí také strážníci. „Připravujeme opatření i ve spolupráci s republikovou policií. Pokaždé, když se dělá oprava tak frekventovaného místa, kontrolujeme a monitorujeme situaci. Komplikace se určitě objeví, ale tím, že je to o prázdninách, mohl by být menší provoz," podotkla mluvčí strážníků Denisa Kapitančiková. Pro auta zůstane Mendlovo náměstí průjezdné, i když se zúží tak, že v každém směru zůstane místo dvou jen jeden jízdní pruh.

Nejdelší procházka čeká lidi jedoucí od Hlavního nádraží směrem na Pisárky. Od Bystrce zastaví výluková linka x1 v ulici Veletržní a linky 2, 5, 6 od Nových sadů mají provizorní zastávku ve Václavské ulici. „Jestli se to musí opravit, tak v pořádku. Ale musí zajistit hladký průběh. V Brně si na opravy většinou berou hrozně dlouhé termíny. Co by šlo udělat za dva týdny intenzivní práce se pak dělá celé léto. Člověk je naštvaný, že na stavbě dělníka ani nepotká a že ho to zdržuje," postěžoval si Brňan Karel Dašina.

Prázdninové výluky hromadné dopravy v Brně.V polovině prázdnin odstartuje také rekonstrukce kolejí na ulici Dornych. „Omezená rychlost tramvají v tomto úseku má negativní vliv i na souběžnou silniční dopravu," poznamenal Holec. Dopravní podnik do opravy investuje 18,5 milionu korun a hotovo by mělo být na konci srpna.

Vytížená tramvajová linka 12 bude v době oprav mimo provoz. „Nahradí ji nové spoje linky 13, která mezi zastávkami Geislerova a Technologický park pojede dvakrát tak často než normálně," informoval Seitl.

Na loňskou rekonstrukci Pálavského náměstí od 30. června naváže její druhá fáze. Trolejbusy linek 25 a 26 budou až do konce srpna končit na Staré Osadě. Linka 27 bude mimo provoz a nahradí ji autobusy označené x27. Ty pojedou ze Staré osady k zastávce Prušánecká a odtud přes zastávky Mikulovská a Růženin Dvůr závlekem na Novolíšeňskou a poté zpět na Pálavské náměstí.