Obce z Brněnska, kterými trasa prochází, požadují především peníze na postavení obchvatů. „Už dlouho usilujeme o řešení dopravní situace ve středu obce. Čekáme na postavení takzvané jižní spojky. Nic se ale neděje. Nejsou peníze. Přijetím memoranda se to snad změní," doufá například místostarosta Zastávky Zdeněk Milan.

Stejný požadavek mají také zástupci Rosic. „Chceme docílit toho, aby byla silnice přeložená mimo zastavěné území obce," upřesnil místostarosta Petr Klíma.

Po úpravách silnic z Brna do jižních Čech volají také řidiči. Na některých místech jsou poničené, jinde jim připadá nebezpečná.

Potřebuje opravy

Zkušenosti s tím má třeba Klára Jičínská z Brna. „Jezdím z Brna do Českých Budějovic za sestrou. Většinou po dálnici, protože je to rychlejší. Když je ale uzavřená třeba kvůli nehodám, volíme I/23. V některých úsecích ale jsou potřeba opravy. Obchvaty pak jistě mohou ulevit obcím, kterými projíždí spousta aut," myslí si.

Stav silnic a jejich trasa skrz obydlená území trápí obce i jejich obyvatele několik let. „Teď se nám podařilo propojit potřeby téměř všech obcí a měst na trase. Díky tomu máme větší šanci, aby náš návrh prošel," myslí si starosta Třebíče Pavel Pacala. Ten text memoranda navrhl.

Memorandem chtějí starostové a zástupci krajů docílit toho, že silnice I/23 a I/34 zařadí stát do své Politiky územního rozvoje jako prioritní silnice na trase z Brna do Českých Budějovic. „Jakmile se to stane, stát by jim měl věnovat větší pozornost. A dát více peněz na jejich rozvoj," vysvětlil rosický místostarosta Klíma.

Stát ovšem obcím hodlá naslouchat jen částečně. Ministerstvo dopravy na silnici I/23 plánuje řadu oprav. Ne ale zásadní úpravy tras. „Názory krajů a starostů jsou pro nás důležité. Ale kam investujeme peníze, nelze určovat jen na základě memorand, která odrážejí regionální zájmy," sdělil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.