Vyřešit nepříznivou situaci má zhruba čtyři a půl kilometru dlouhý obchvat obce, na jeho stavbu však místní čekají marně. Zatím na ni chybí peníze. „Náklady jsou odhadované na osm set milionů korun. Z vlastních zdrojů kraje je to nereálné, nevypadá to ani na evropské dotace. Ale nyní jednáme o možnosti, že by se obchvat stal součástí dostavby jaderné elektrárny Dukovany,“ nastínil krajský radní pro dopravu Jiří Crha.

Právě přes Blučinu, která se nachází na trase mezi dálnicemi D2 a D52, by mohla vozit těžká auta materiál do Dukovan. „Jihomoravský kraj si nechal zpracovat studii tras přepravy materiálu na dostavbu jaderné elektrárny a obchvat Blučiny jako propojka mezi dálnicemi na Bratislavu a na Vídeň je tam zakomponovaný,“ přiblížil Crha.

Představitelé kraje už o této možnosti jednali s ředitelem jaderné elektrárny. Mají příslib i pro jednání s ministerstvem dopravy a průmyslu a obchodu.

Mluvčí jaderné elektrárny Dukovany Jiří Bezděk potvrdil, že na pravidelných jednáních s hejtmany Jihomoravského kraje i Vysočiny informují o aktuálním provozu elektrárny i o průběhu příprav výstavby nového jaderného zdroje v Dukovanech a s tím souvisejících oblastech. „Podle současného harmonogramu je zahájení výstavby v plánu na rok 2029,“ sdělil.

Ministerstvo dopravy musí technicky připravit trasy pro těžké a nadrozměrné náklady. Jejich seznam podle mluvčího rezortu Martina Brychty připravují. „Výstavba elektrárny bude vyžadovat i přepravu běžných stavebních materiálů a dopravu lidí. V tomto případě budeme postupovat jako u jiných velkých staveb, podle zákona o pozemních komunikacích. Určuje třeba povinnost postavit přeložku nebo náhradní silnici či potřebné úpravy odpovídající předpokládanému provozu,“ zmínil.

Podle starosty Šenkýře je stavba obchvatu Blučiny velmi dobře připravená. Stavební povolení už má téměř tří roky. „Zbývá vykoupit asi dva nebo tři pozemky. Kdyby nám dal nyní někdo peníze, je kraj schopný za rok stavět,“ zamýšlel se.

Jihomoravský kraj nyní dojednává aktualizované smlouvy s firmou E.On na přeložky sítí, náklady jsou asi pětadvacet milionů korun.

Šenkýř zmínil také nabídku stavební firmy Eurovia, která navrhla, že stavbu obchvatu peněžně zabezpečí a Jihomoravský kraj by pak sumu společnosti splácel. „Při rozpočtu kraje sedm a půl miliardy korun je podle mě padesát milionů ročně únosné,“ míní Šenkýř.