Podle posudku má dokonce stavba prospět víc než pokud bude zachovaný současný stav. „Propojení automobilové dopravy z Hviezdoslavy na Šlapanickou směřuje při očekávaném nárůstu dopravy k postupnému kolapsu dopravy," uznal ve svém rozhodnutí vedoucí oddělení posuzování vlivů na životní prostředí Jiří Hájek.

Podle něho už teď mají místní problémy s tím, že se mezi rodinnými domky v Krejčího, Matlachově a Šlapanické ulici neustále tvoří kolony. Potvrdil to i vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko. „Kolem rodinných domů projede denně dvanáct až patnáct tisíc aut. Je tam obrovská hluková zátěž," zdůraznil Bielko.

Podle starosty městské části Jiřího Idese je problém i v dopravní propustnosti ulic. „Ráno a odpoledne se na silnici auta skoro zastaví. Lidé tím trpí. Obrazně řečeno se ani nedá přejít z jedné strany silnice na druhou," poznamenal starosta.

Za skoro zoufalou považuje situaci Eva Pokorná. „Aut tu jezdí hrozně moc. A když se něco stane na dálnici, tak u nás hlavní ulice prakticky ucpou," řekla Pokorná.

Ředitel krajské správy a údržby silnic Jan Zouhar upozornil, že úspěch u ekologů je jen jedním z nezbytných kroků ke stavbě. „Stěžejní je i nadále získat souhlas vlastníků pozemků. Po něm můžeme předběžně žádat o vyjmutí ze zemědělského fondu. Zatím jsou jednání složitá," upozornil Zouhar.

Přesto podle něho stále platí optimistický termín začátku stavby v příštím roce. Stát má sedmaosmdesát milionů korun.

Příští rok se pravděpodobně začne zlepšovat situace také v sousedních Tuřanech. „O stavbě tamního obchvatu uzavřel kraj dohodu s městem Brnem. Závazek plní. Vedení kraje schválilo zařazení tuřanského obchvatu do seznamu projektů pro podporu z dotačního regionálního operačního programu. Oproti Slatině jsme u něj dál v tom, že už máme pravomocné územní rozhodnutí," uvedl Zouhar.

Stavět se tak podle něj může už příští rok. „Pokud se podaří zhruba v polovině roku dostat i stavební povolení a domluvit výkupy pozemků," podotkl ředitel. Stavba má přijít na 129 milionů korun.

Výkup pozemků má na starosti městská firma Brněnské komunikace. „Zahájili jsme přípravné práce směřující k oslovení vlastníků pozemků," potvrdila mluvčí společnosti Vladimíra Navrátilová.

Trasa obchvatu Tuřan má začínat u ulice Kaštanové u mostu s dálnicí D1. Podél jejího náspu bude pokračovat přes Vinohradskou ulici a železniční koleje. Podle plánu pak vyústí v průmyslové zóně ve Slatině.

Starosta Tuřan Aleš Jakubec doufá, že se skutečně začne stavět co nejdřív. „Nejhorší dopravní zátěž je teď přímo v centru Tuřan. Před radnicí denně projede sedm tisíc aut. S obchvatem určitě spousta lidí mířících na Líšeň přestane jezdit přes nás," myslí si tuřanský starosta.

Po dostavbě obchvatu se má podle plánů městské části Tuřanům ulevit také od kamionové dopravy. „Ta je teď největší bolestí. S obchvatem doufáme v zákaz průjezdu kamionů městskou částí," nastínil Jakubec.