„Zhruba do poloviny listopadu zpracujeme novou dokumentaci pro stavební povolení. Město díky ní ušetří. Kolik přesně, bude jasné až po zpracování projektu," sdělila mluvčí společnosti Brněnské komunikace Vladimíra Navrátilová. Městská firma má přípravu projektu na starosti.

Tuřanskému starostovi Aleši Jakubci změna v plánech obchvatu nevadí. „Cyklostezka stejně vedla odnikud nikam. Pokud obchvat odvede větší část dopravy z naší čtvrti, provoz se tu zklidní a cyklisté díky tomu mohou bez problému využít silnici vedoucí přes Tuřany," argumentoval starosta.

Souhlasí s ním i někteří tamní obyvatelé. „Cyklostezka určitě není tak potřebná jako obchvat, na který čekáme jako na slitování. Bohužel politici stále něco slibují a nic se neděje. Přitom doprava v centru Tuřan je nesnesitelná," postěžoval si například muž, který žije v Sokolnické ulici. Své jméno nechtěl zveřejnit.

Zato třeba Lence Hersheyové z občanského sdružení Čisté Tuřany vadí, že cyklostezka podél obchvatu nepovede. „Nedokážu říct, zda se po postavení nové silnice doprava v Tuřanech zmírní natolik, aby byla bezpečná pro všechny," řekla Hersheyová.

Stavbu za zhruba sto čtyřicet milionů korun má zaplatit z větší části Jihomoravský kraj. Ten se v únoru dohodl s brněnským magistrátem na spolupráci při její přípravě. „Nejvíc ji brzdí problémy s výkupy pozemků. Právě ty má zajistit město. Pokud se podaří přesvědčit jejich majitele k prodeji, můžeme začít stavět ještě letos. Máme už totiž platné územní rozhodnutí," sdělil ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Pokud chce kraj využít dotace z Evropské unie, musí začít stavět nejpozději v roce 2013. „Když peníze nezískáme, budeme uvažovat i o půjčkách. Pro kraj je totiž tuřanský obchvat jedna ze dvou nejdůležitějších plánovaných dopravních staveb na území Brna," upozornil Zouhar.

Tou druhou je obchvat brněnské městské části Slatina. Zahájení jeho výstavby v současnosti také brzdí spory s majiteli pozemků. „Bohužel ceny, za které je chtějí prodat, jsou pro nás nemyslitelné. Pokud se s nimi v nejbližší době nedohodneme, začneme zvažovat jejich vyvlastnění," prohlásil Zouhar. Slatinský obchvat má ulevit přetížené silnici z městské části do Šlapanic.

Jiné potíže než v Tuřanech a Slatině mají v brněnském Žebětíně. Obchvat za víc než padesát milionů korun tam má zaplatit Brno. „S pozemky nemáme problém, bohužel město letos nemá peníze. Chceme jednat s developery, kteří u nás stavějí rodinné domy. Snad nás podpoří. Pokud kývnou, stavět můžeme příští rok," sdělil žebětínský starosta Vít Beran.

Obchvat tam má spojit Kohoutovickou a Hostislavovu ulici mimo obytnou zónu.