Přítomnost tohoto proteinu v očích hmyzu, savců a tedy i lidí odhalili vědci už dřív. „My jsme přišli na to, že když vypnete kryptochrom, šváb nedokáže vnímat směr magnetického pole," popsal Vácha.

Vědci švábům při pokusu dávali látku, která potlačila schopnost projevu kryptochromu. Poté, co jim odborníci změnili směr magnetického pole pomocí rotace cívek v řízeném systému, projevoval hmyz neklid. „Ukázali jsme, že protein kryptochrom je pro detekci směru magnetického pole nezbytný," vysvětlil Vácha.

Výzkum publikoval prestižní americký vědecký časopis Proceedings of the National Academy of Sciences USA. „Vždy je úspěch, když nějakému vědci vyjde článek v takovém časopise. Je to rozhodně posun dopředu," poznamenal entomolog Michal Žurovec z Biologického centra Akademie věd České republiky.

Jako zajímavý shledala objev vědců i studentka Tereza Kubínková. „Vím, že se zvířata orientují podle magnetického pole, ale teď tedy konečně díky čemu," řekla.

Vácha hodlá ve výzkumu pokračovat. „Můžeme se zabývat tím, jak se tato souvislost projevuje ve zraku živočichů," uvedl. V plánu má biolog nadále spolupracovat s vědci z Laboratoře molekulární chronobiologie v Českých Budějovicích a fotochemiky z Philipps Universität v německém Marburgu. V kontaktu je také s fyziky z Oxfordu.

Magnetické pole