Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Objev vědců z Brna: živočichům pomáhá v orientaci protein v oku

Brno – Když člověk potřebuje zjistit, kde je sever, použije kompas. Zvířata jsou na tom stejně. Jen jejich kompas je založený na vlastní schopnosti vnímat geomagnetické pole Země. To prokázali vědci už dávno. Posun v poznání, jak vnitřní kompas zvířat funguje, přinesl nyní tým vědců vedený biologem Martinem Váchou z Masarykovy univerzity v Brně. Po šestiletém výzkumu na švábech, rusech a potemníkovi moučném vědci z Brna a Českých Budějovic prokázali, že vliv na vnímání směru magnetického pole má protein kryptochrom v oku živočichů.

18.11.2016

Ilustrační foto.Foto: Thinkstock.com

Přítomnost tohoto proteinu v očích hmyzu, savců a tedy i lidí odhalili vědci už dřív. „My jsme přišli na to, že když vypnete kryptochrom, šváb nedokáže vnímat směr magnetického pole," popsal Vácha.

Vědci švábům při pokusu dávali látku, která potlačila schopnost projevu kryptochromu. Poté, co jim odborníci změnili směr magnetického pole pomocí rotace cívek v řízeném systému, projevoval hmyz neklid. „Ukázali jsme, že protein kryptochrom je pro detekci směru magnetického pole nezbytný," vysvětlil Vácha.

Výzkum publikoval prestižní americký vědecký časopis Proceedings of the National Academy of Sciences USA. „Vždy je úspěch, když nějakému vědci vyjde článek v takovém časopise. Je to rozhodně posun dopředu," poznamenal entomolog Michal Žurovec z Biologického centra Akademie věd České republiky.

Jako zajímavý shledala objev vědců i studentka Tereza Kubínková. „Vím, že se zvířata orientují podle magnetického pole, ale teď tedy konečně díky čemu," řekla.

Vácha hodlá ve výzkumu pokračovat. „Můžeme se zabývat tím, jak se tato souvislost projevuje ve zraku živočichů," uvedl. V plánu má biolog nadále spolupracovat s vědci z Laboratoře molekulární chronobiologie v Českých Budějovicích a fotochemiky z Philipps Universität v německém Marburgu. V kontaktu je také s fyziky z Oxfordu.

Magnetické pole
- v roce 2008 český vědec Hynek Burda zjistil, že se krávy pasou severojižním směrem
- na sever míří i lišky při lovu
- na začátku 2016 dokázali američtí vědci schopnost vnímat magnetického pole octomilkami a motýly

BARBORA TICHÁ

Autor: Redakce

18.11.2016 VSTUP DO DISKUSE
Jiří Mihola z KDU-ČSL.

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se lídra KDU-ČSL a poslance Jiřího Miholy

Lídryně Starostů a nezávislých Jana Krutáková.

VOLEBNÍ ONLINE: Do koalice s Babišem nikdy nepůjdeme, uvedla Krutáková

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se dvojky kandidátky KDU-ČSL Jaroslava Klašky

Jižní Morava – Jaroslav Klaška je dvojka jihomoravské kandidátky KDU-ČSL pro volby do poslanecké sněmovny. Ve čtvrtek od 9 do 10 hodin dopoledne odpoví na dotazy čtenářů na www.rovnost.cz.

Dvacet milionů z městského rozpočtu: podporu Brňanů získaly i seznamovací hry

Brno /INFOGRAFIKA/ – Hřiště s kavárnou v Židenicích nebo seznamovací hry. Úředníci z magistrátu a městských částí označili za proveditelné čtyřiaosmdesát návrhů, které mohou Brňanům zpříjemnit život. Veřejnou podporu v projektu Dáme na vás přitom dříve získalo přes 160 nápadů. Lidé pomocí projektu rozhodují, kam bude město investovat dvacet milionů korun ze svého rozpočtu.

Louže krve, chybějící článek prstu. Muž s 3,7 promile se zranil na stavbě

Brno – Muže se zkrvavenou rukou sedícího na lavičce si v úterý odpoledne všimli lidé v Kohoutovicích na Libušině třídě. Přivolali k němu brněnské strážníky. „Muž seděl nad louží krve a chyběla mu část prstu,“ popsal situaci mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

VOLEBNÍ ONLINE: Chceme podpořit zemědělce, kteří o přírodu pečují, uvedl Berg

Jižní Morava /VOLEBNÍ ONLINE ROZHOVOR/ - Michal Berg je lídrem jihomoravské kandidátky Strany zelených pro volby do poslanecké sněmovny. Ve středu od 10 do 11 hodin odpovídal na dotazy čtenářů na www.brnenskydenik.cz.