Trolejbusy 22Tr
Zhruba dvacet let vozily kloubové trolejbusy 22Tr cestující po Brně. Lidé se mohli v neděli naposledy svézt vozy číslo 3603 a 3605. Rozlučkových jízd se zúčastnilo asi šest set fanoušků městské hromadné dopravy.Zdroj: Deník/Michal Hrabal
Téměř dvacet let vozily cestující po Brně trolejbusy 22Tr. Z původních osmi už zůstaly v provozu jen dva vozy. Dopravní podnik je vypravil naposledy v neděli 22.ledna na rozloučení s veřejností. „První vůz 22Tr začal v Brně jezdit 25. dubna 2003," informovala mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.
Vozy 3603 a 3605 plánuje dopravce sešrotovat. Zůstane pouze vozidlo 3601. To momentálně opravují zaměstnanci vozovny v Komíně a brzy rozšíří sbírku retro vozů dopravního podniku. „Dokončujeme rozvody elektřiny, už je téměř dokončená instalace pneumatických rozvodů a její hydraulika," řekl Deníku před pár dny vedoucí střediska dopravních prostředků Marian Čech.
Předpokládá, že na něm budou pracovat ještě na dva měsíce.
Trolejbusy 14 Tr, 15Tr
Trolejbus 14Tr.Zdroj: Se souhlasem DPMB
Ke konci se chýlí také provoz dalších trolejbusů.Brněnský dopravní podnik letos vyřadí poslední kus 15Tr a poslední provozované 14Tr. „Dva vozy 14Tr budou pokračovat jako servisní trolejbusy na ochranu trolejí před námrazou. Jeden ponecháme jako retro vůz," sdělila Tomaštíková.
Trolejbusy typu 14Tr mají podle mluvčí zatím z pohledu revizí, zkoušek a nájezdu na vyřazení ještě čas. „Můžeme je provozovat minimálně do konce června letošního roku. Aktuálně vypravujeme pravidelně čtyři vozy tohoto typu," zmínila Tomaštíková. Trolejbusy tohoto typu vyjely v Brně poprvé v březnu 1982.

Rekonstrukce vozu 14Tr, který má doplnit retrosbírku dopravního podniku, skončí letos. Vozidlo už je nalakované a je tam položená podlaha z voděodolné překližky. „Budeme postupně montovat v interiéru sedadla, madla. Začneme pokládat svazky kabeláže. Tady to máme ještě zhruba na pět měsíců," poznamenal před několika dny Čech.
Dopravní podnik letos vyřadí také deset až patnáct trolejbusů typu 21Tr. „Vozy, jejichž komponenty nebudeme potřebovat pro provoz retro trolejbusů, nabídneme k prodeji a nebo sešrotujeme," komentovala mluvčí dopravního podniku.
Tramvaje K2
Jednačtyřicet tramvají typu K2 v budoucnu nahradí nový typ, takzvaná Tramvaj pro Brno.Zdroj: Se souhlasem DPMB
Obměna vozového parku se dotkne také tramvají. Pouze historií se už brzy stanou vozy K2. „Aktuálně vypravujeme už pouze dvě vozidla s evidenčním číslem 1049 a 1080," vyčíslila Tomaštíková.
První tramvaj K2 doputovala do Brna začátkem roku 1967. „Předpoklad ukončení provozu vozů K2 je v průběhu letošního roku," doplnila mluvčí. Vyřazené tramvaje čeká sešrotování.
Pracovníci ústředních dílen v Medlánkách postupně montují nové tramvaje Drak. Do konce loňského roku jich vzniklo pětadvacet. Další mají za úkol zaměstnanci zkompletovat Letos. Náklady na sestavení dalších čtyř Draků jsou 126 milionů korun.
Podle smlouvy může dopravní podnik do roku 2024 pořídit komponenty pro sestavení až jednačtyřiceti takových tramvají. „Chtěl bych, abychom smlouvu do konce roku 2024 dodrželi. Dvanáct vozů se dá za rok poskládat. Je to pouze otázka peněz," řekl nedávno generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.
Autobusy Karosa
Jednu Karosu B931 brněnský dopravní podnik nedávno daroval na dobročinné účely, o další mají zájem sběratelé.Zdroj: Se souhlasem DPMB
Pět kusů autobusů Karosa jezdí aktuálně po Brně. Konkrétně se jedná o typ B961. Ukončení jejich provozu plánují zástupci dopravního podniku v prvním pololetí letošního roku. „Všeobecně tento typ vozidel v Brně jezdí od roku 2002," uvedla Tomaštíková.
Vozidla po vyřazení nabídne dopravce k odprodeji nebo je nechá sešrotovat. „Co se týče vyřazování dalších autobusů v letošním roce, připadají v úvahu autobusy Crossway. Některé vozy tohoto typu jsou v provozu od roku 2010. Jejich vyřazování bude záležet na technickém stavu vozidel. Pokud by oprava vozu nedávala ekonomicky smysl, museli bychom přistoupit k jeho vyřazení," nastínila mluvčí dopravního podniku.

Brněnský dopravní podnik nyní provozuje 330 autobusů. Téměř sto procent je jich nízkopodlažních. Kompletní nízkopodlažnost u této trakce plánuje mít dopravce letos. Na konci loňského roku dorazilo do Brna šestnáct nových naftových autobusů Sor NS 12 za osmdesát milionů korun.