Inspiraci pro sebe i obchod přišla v sobotu na veletrh Opta získat optička Hana Plachká. „Tak velký výběr brýlí na jednom místě nikde jinde není. Udělám si alespoň představu, co je právě moderní, jaké letí barvy či materiály,“ říká žena.

Nové kolekce představují prodejci nejznámějších značek také na módních přehlídkách. Na modelkách si hosté prohlížejí například brýle Marca Jacobse, Jimmyho Choo, Diora nebo Tommyho Hilfigera. Mezi trendy se stále drží výrazné barvy i tvary obrouček, plastové, ale také alternativní materiály.

Například distributor Petr Vondruš ve stánku nabízí brýle vyrobené z obnovitelných zdrojů, díky čemuž výrobci šetří přírodu. Nejpoužívanějším materiálem pro brýle značek Feb31st a Proof jsou podle něj dřevo, acetát na bázi bavlny a hliník. „Výrobci mají vlastní bavlněná pole či plantáže, kde zasadí stromy, počkají, než dorostou do určité výšky, poté je pokácí a využijí jejich dřevo. Takže nekácí stromy někde v pralese, ale zařizují si materiál sami. Edice s hliníkovými obroučkami zase pochází z recyklovaných plechovek,“ popisuje obchodník.

Podobné brýle mohou stát běžného zákazníka od tří do jedenácti tisíc korun, v závislosti na typu. „Ty dražší si můžete třeba různobarevně navrhnout na míru, jsou voděodolné a dokonce plavou,“ líčí Vondruš.

Inspiraci v přírodě vnímá jako populární také nizozemská designérka Ellen Haeser, která vede na veletrhu přednášku o módních trendech mezi brýlovými obrubami. „Móda je spojená s duchem doby, v níž žijeme, a ta je nyní specifická mixem různých stylů. Vracíme se do minulosti, k retru, obracíme se ale i k přírodním materiálům - dřevu či bambusu. Lidé jsou o trendech informovanější než dříve, díky internetu. Současně jsou ale také přehlcení, potřebují inspiraci a nasměrování,“ vysvětluje.

Veletrhem se prochází přibližně šest tisíc návštěvníků. Podle mluvčího výstaviště Jiřího Erlebacha je jejich počet stejný, jako loni. Vystavené modely si prodejci dobře hlídají. „Vím o lidech, kteří je každý den sklízí a odvážejí na hotel, jiní mají sjednané pojištění. Nejsou to exponáty za padesát korun. Některé brýle jsou zdobené zlatem či Swarovského krystaly,“ podotýká.

Kromě brýlí, které představuje více než 250 značek, jsou v nabídce veletrhu i řady optických přístrojů nebo kontaktních čoček. „Máme zde třeba speciální čočky pro řidiče,“ dodává Erlebach.