VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obří centra na loukách? Ne, už jen ve městě

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Někdo nakupuje z nutnosti, pro jiného je to zábava, nebo dokonce životní styl. Tak jako tak, obchodníci nemají o zákazníky nouzi. A nejlépe jsou na tom provozovatelé velkých nákupních center. Přestože je jimi jižní Morava nasycena, dveře se u nich netrhnou.

29.5.2011 5
SDÍLEJ:

Galerie Vaňkovka.Foto: DENÍK/Attila Racek

Některá centra dokonce uvažují o rozšíření. „Chtěli bychom přistavět ještě jedno patro obchodů,“ uvedl ředitel brněnské Galerie Vaňkovka Jan Pazour.
Cenu stavby, její rozsah ani datum zahájení zatím sdělit nechtěl. „Všechno je to ještě v jednání,“ uvedl pouze.

Největší na Moravě

Naopak v nákupním a zábavním centru Olympia v Modřicích nedaleko Brna rozšíření už neplánují. „Naposledy jsme se zvětšovali před dvěma lety. To byla čtvrtá fáze našeho růstu. Vzniklo tu sedmdesát nových obchodů i venkovní Olympia park s lezeckou stěnou, inline dráhou, parkovou modelovou železnicí nebo amfiteátrem pro tři sta padesát lidí,“ uvedla mluvčí Olympie Monika Findoráková. Toto nákupní a zábavní centrum je největší na Moravě.

Současný majitel rozšiřování nechystá. Mimo jiné proto, že centrum prodává. „Další rozvoj už bude na novém majiteli. Kdo to bude a za kolik centrum koupí, ale v současnosti nemůžu sdělit,“ řekla Findoráková. Podle odborníků se cena za komplex pohybuje v řádech miliard korun.

Zatím největší centrum v Brně mělo zanedlouho začít růst u autobusového nádraží Zvonařka. Centrum s názvem Aupark, které chce stavět slovenská společnost HB Reavis Group, ale uvízlo na mrtvém bodě. „Jednáme pořád o stavebním povolení. Vyskytly se nějaké komplikace s dopravním napojením na Opuštěnou ulici. Jednáme kvůli tomu s Ředitelstvím silnic a dálnic,“ vysvětlil mluvčí společnosti Roman Karabelli.

Společnost kvůli tomu musela změnit projekt a nehrozí, aby v nejbližších měsících začala stavět. „Byl bych rád, kdyby se to konečně pohnulo, ale teď věnujeme více energie našim dalším projektům v Praze a Varšavě,“ uvedl Karabelli.

Přestože stavbu nových center zpomalila ekonomická krize, podle ekonomů jejich doba ještě zdaleka neskončila.

Místa je pořád dost

Na jižní Moravě se podle odborníků ještě pohodlně uživí další projekty. „Skončil pouze trend stavět je na zelené louce někde za městem. Ale uvnitř města je dost vhodných míst, třeba různých brownfieldů,“ uvedl ekonom společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka.

Obchodní centra porostou i navzdory nevýhodám, které s sebou přinášejí. Například zvýšenou dopravní zátěž. „Ve Francii nebo Německu se lidé začali vracet k malým obchodům. To se u nás v nejbližších letech asi nestane,“ uvedl Hatlapatka s tím, že drobní obchodníci by se museli zaměřit na specifickou nabídku zboží.

Velká centra zatím proto na jižní Moravě vedou. „Vyhovuje mi, když si nakoupím jídlo i oblečení na jednom místě,“ uvedla Simona Bušová z Rájce-Jestřebí. Neváhá proto jezdit z Blanenska za nákupy až do Brna.

#nahled|https://g.denik.cz/50/ff/infografika_nakupni_centra_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/50/ff/infografika_nakupni_centra.jpg|Nákupní centra na jižní Moravě.#

Petice proti centrům? 4600 lidí

Podpořit malé obchodníky a zamezit bujení obřích nákupních center. To chtějí aktivisté z brněnského sdružení Nesehnutí. Snaží se o to dlouhodobě, v únoru ale uspořádali masivní kampaň, plnou besed a seminářů.

Jejich cílem je zajistit férová pravidla pro rozvoj všech podob maloobchodu ve městě. „Klíčovým nástrojem k tomu je podle nás územní plán města. Ten se projednával na jaře, protože jsme tolik akcí pořádali právě v únoru,“ vysvětlil Milan Štefanec z Nesehnutí.

Hlavním výstupem kampaně bylo podání připomínky ke schvalování územního plánu. Nesehnutí k tomu využilo nový institut takzvaného zástupce veřejnosti, který vyplývá z novelizovaného stavebního zákona. „K tomu jsme potřebovali alespoň dvě stě podpisů. A získali jsme jich přes čtyři a půl tisíce,“ uvedl Štefanec.

Aktivisté chtějí dosáhnout toho, aby bez výrazného omezení mohly ve městě vznikat obchody s rozlohou do čtyř set metrů čtverečních. „A ty větší jenom tam, kde je to potřeba,“ zdůraznil Štefanec. Dodal, že v Brně už takových míst moc není. Nákupních center má město podle něj dost.

Při tvorbě kampaně vycházeli členové Nesehnutí ze studie, kterou si nechal zpracovat brněnský magistrát. „Z té vyplývá, že od roku 2006 do roku 2009 zmizelo z Brna kvůli velkým obchodním centrům přes pět set malých prodejen,“ konstatoval Štefanec.

Že velké obchody ubírají těm malým zákazníky potvrdila i Viktorie Konečná. Prodává ve smíšeném zboží v Kuldově ulici v brněnských Zábrdovicích. „Kousek od nás je Kaufland. Od té doby, co otevřel, k nám chodí mnohem méně lidí. Nejvíc je to poznat na malých nákupech, když si lidé chtějí koupit jen něco ke svačině. Těch ubylo nejvíc,“ podotkla Konečná.

Přestože Brňané o malé obchody přijít nechtějí, příliš je nepodporují. „Vím, že to není správné, ale nakupuji ve velkých centrech. K nám na roh jdu jen občas, třeba pro chleba,“ uvedl například Michal Novák.
Ředitel Galerie Vaňkovka Jan Pazour chce rozšířit nákupní centrum, o plánech říká:

Přistavíme patro plné obchodů

Brno /ROZHOVOR/ - Sto milionů lidí přilákala za šest let své existence Galerie Vaňkovka. První obří nákupní centrum v Brně, které vyrostlo na místě bývalé továrny, se chce nyní rozrůst. „Rádi bychom zvětšili naše prostory, abychom mohli zákazníkům nabídnout ještě lepší služby,“ říká ředitel centra Jan Pazour.


Kterým směrem chcete centrum rozšířit?
Pracujeme na několika variantách, zatím jsme ovšem nevybrali ani jednu.
A rýsuje se už nějaká jako nejpravděpodobnější? Přeci jen do šířky asi růst nemůžete, protože v podstatě není kam.
Jedna z variant počítá s tím, že na galerii postavíme ještě jedno patro. Tam, kde dnes naši zákazníci parkují, tedy na střeše galerie, může vzniknout úplně nové patro s mnoha obchody, restauracemi nebo kavárnami.

Neubude tak parkovacích míst?
To rozhodně ne. Zároveň s novým patrem přibudou také parkovací místa.

Chcete stavět za plného provozu, nebo budete muset zavřít?
Samozřejmě se nějakým omezením nevyhneme. Ale budeme se snažit, aby je naši zákazníci poznali pokud možno co nejméně.

Kdy chcete začít stavět?
To je zatím předčasná otázka. O rozšíření stále ještě jednáme. Takže termín stavby ani její cenu říci nemohu.

MICHAL FILÍPEK
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI

29.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na Brněnsku chybí dětští lékaři. Odrazují je e-recepty a pospíchají do důchodu

Ředitel Českého rozhlasu Brno Jaromír Ostrý.
AKTUALIZOVÁNO
1

Pro posluchače jsme jako hodinky, vypráví ředitel Českého rozhlasu Brno Ostrý

Debata politických rivalů táhne. Kapacitu sálu zaplnily rezervace

Brno - Téměř dvě stovky lidí plánují sledovat v úterý od pěti hodin odpoledne naživo debatu představitelů dvou znepřátelených brněnských politických hnutí Žít Brno a Slušní lidé. Zájemci už minulý týden rezervacemi naplnili kapacitu sálu Dělnického domu, kde se debata odehraje.

Pro milion pacientů otevřou před nemocnicí nové obchody. Bez smažených jídel

Brno – Italské panini, čerstvé saláty i ovocné džusy. Nabídku zboží v bohunické nemocnici od prosince rozšíří další prodejci před budovou nemocnice.

Hromadné nehody a dlouhé kolony. Řidiče potrápily namrzlé silnice

Jižní Morava - Drobné srážky, pomačkané plechy, ale i hromadné nehody komplikující hustou pondělní ranní dopravu. Auta se srazila v Brně v Hradecké ulici ve směru od města na Svitavy i ve směru do centra. U Černé Hory na Blanensku se srazila čtyři osobní a jedno nákladní auto. Policisté tak musí odklánět dopravu na Blansko, ve směru od Brna začíná objížďka už u Lipůvky. Řidiči tam proto musí počítat s dlouhými kolonami.

Otevře největší retro muzeum v republice. Sběratelem se stal při zařizování bytu

Brno - Přes deset tisíc předmětů z padesátých až osmdesátých let si lidé prohlédnou od dubna příštího roku v brněnském obchodním centru Futurum. Jedenatřicetiletý Radim Blaško tam chce otevřít jedno z největších retro muzeí tohoto druhu v České republice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT