Takhle dlouhé soupravy nemá žádné město v České republice. Ještě donedávna to totiž zakazoval zákon. Od patnáctého září však můžou do ulic i tramvaje delší než čtyřicet metrů. „Z provozních důvodu už nemůžeme zkracovat jízdní interval mezi jednotlivými spoji. Velkokapacitní souprava tak zamezí přeplnění spojů, hlavně na linkách jedna a dvanáct, které patří k nejvytíženějším ve městě,“ vysvětlila mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Pohanová.
Každá z dlouhých tramvají měří přesně čtyřicet šest metrů a třicet centimetrů. To je zhruba stejně jako výška Sochy svobody v New Yorku. Vznikly spojením dvou vozů Vario LF2R a budou jezdit jen v pracovní dny.
Lidem se představa dlouhých vozů líbí. „Viděl jsem jednu při nějaké zkušební jízdě. Jsem na to docela zvědavý, je to zajímavé,“ myslí si Brňan Zdeněk Neseda.
Při úpravě tramvají byly použity nejmodernější technologie. Lidé se tak mohou těšit na bezbariérový přístup do střední části nebo dvojí vypružení podvozku, které zajistí nižší hlučnost a vyšší pohodlí při jízdě. „Tato rekonstrukce prodloužila životnost tramvají o dvacet let. Máme tak možnost výrazně uspořit na obnově vozového parku,“ dodala Pohanová.
BARBORA KOZLOVÁ A MARKÉTA FORRÓ