Nové pracovní vozidlo doplní mazací šalinu a jiný servisní trolejbus. Noční péče o trolejbusové trasy se díky tomu zkrátí na polovinu. „Námraza nebo tenká vrstva ledu na trolejovém vedení komplikuje jízdu našich vozů, způsobuje jiskření, ovlivňuje plynulost jízdy a dochází k poškozování vozů. V extrémních případech by mohly tramvaje a trolejbusy v daném místě bez elektřiny uvíznout," přiblížil generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.
Právě tomu mají zamezit speciálně upravené servisní vozy, které na trolejové vedení nanáší nemrznoucí směs. Za noc najezdí až 150 kilometrů. „Jedná se o preventivní opatření, díky kterému jsme za posledních sedm let neřešili žádné vážnější situace,“ doplnil Havránek.
Servisní trolejbus vyjíždí do ulic od roku 2015, mazací šalina poprvé vyjela před třemi lety. „Za jednu noc nejsme schopni projet celou trolejbusovou síť, proto jsme jeden starší vůz upravili na servisní. Přeměna obnáší odstranění sedaček, instalaci nádrží na nemrznoucí kapalinu a zařízení pro nanášení směsi včetně dávkovače, který zajistí, aby při zastavení směs neodkapávala na zem,“ zmínil Havránek.
Veškeré zařízení si vyrobili představitelé dopravního podniku sami, náklady se pohybují okolo 250 tisíc korun. Na deset kilometrů vozy spotřebují průměrně jeden litr nemrznoucí směsi.
V závislosti na meteorologické předpovědi dává pokyn pro výjezd speciálně vypravených vozů dispečink. Pro riziko námrazy je nejhorší vysoká vlhkost a teplota kolem nuly nebo mrznoucí déšť. „I díky našim servisním vozům jsme zvládli letošní únorovou zátěžovou situaci, kdy do počínajícího mrazu začalo hustě pršet,“ vzpomněl dopravní ředitel podniku Jan Seitl.