Cílem přísnějších podmínek pro vjezd aut je větší bezpečnost chodců. „Pracuji tady a klidně bych zde auta úplně zakázal, protože jako chodec jim musím neustále uhýbat. Ať si auta jezdí všude jinde, kde nechodí tolik lidí," řekl reportérce Rovnosti přímo na náměstí Libor Korotvička.
Taxislužby a carsharing budou mít vjezd na náměstí zakázaný úplně. „Aktuálními opatřeními se snažíme co nejvíce zklidnit dopravu právě na náměstí Svobody, kde se v létě koná množství hojně navštěvovaných a kulturních akcí," sdělila primátorka Markéta Vaňková.
Na dodržování nových pravidel budou dohlížet strážníci. Pohlídají vstupy z Rašínovy i Masarykovy ulice. „V polovině Rašínovy ulice zablokujeme auta ve směru na náměstí Svobody, necháme je oblast objíždět kolem Jakubského náměstí ven, to stejné se stane na spojnici Jánské, Panské a Masarykovy ulice, kde nainstalujeme zákazové značky směrem na náměstí Svobody a řidiči přijíždějící odspodu po Masarykově budou muset odbočit na Jánskou a směrem k Divadelní," nastínil radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
I nadále podle představitelů města budou možné výjimky, například při stěhování. Omezení vjezdu na náměstí Svobody se nebude týkat záchranné služby, policistů nebo hasičů, vlastníků parkovacích stání, invalidů nebo pro vozy, které vyváží odpad. „Zkušenosti a data, která získáme v letních měsících na konci září vyhodnotíme, a bude-li to nutné, provedeme potřebné úpravy řežimu nejen na náměstí Svobody, ale i v celém centru Brna. Snahou je razantně snížit frekvenci pohybu aut," zmínil Kratochvíl.
Oznámil také další kroky, které chystá vedení města pro zajištění snížení počtu aut v historickém centru Brna. „Budeme pracovat na instalování kamerového systému v Panské a Jánské, kde nyní chybí. Chceme po dohodě s městskou policií také zvýšit sazbu na botičky, která je nyní čtyři sta korun. Za sebe bych se nebál poplatek zvýšit na patnáct set nebo dva tisíce, aby opravdu odradila řidiče. Bude k tomu diskuze," vyjmenoval Kratochvíl.
Dalším krokem je apel na změnu zákona, aby bylo možné v pěší zóně auta odtáhnout. Pokud to není překážka silničního provozu, možnosti města jsou podle Kratochvíla velmi omezené.
Kroky města podporují i představitelé centrální brněnské městské části. „Chceme centrum města, které je živé, bydlí zde lidé a pěší se cítí bezpečně. Navržené řešení vychází vstříc lidem, kteří v oblasti bydlí i pěším návštěvníkům centra," konstatoval starosta Brna-středu Vojtěch Mencl.
Náměstím Svobody nyní projede zhruba tisíc aut denně, z toho dvě stě tvoří taxi, dvě stě rezidenti, 150 abonenti a zbytek další skupiny. Oprávnění pro vjezd do historického centra má jedenáct tisíc vozů a přímo na pěší zónu pět tisíc aut.
MICHAL HRABAL
BARBORA VOZKOVÁ